Entertainment

Douwe Bob legt uit waarom hij na 17 jaar stopt met antidepressiva: 'Ik geloof dat ik nu alles kan voelen'

Jarenlang slikte Douwe Bob pillen om het leven wat dragelijker te maken, maar die tijd is voorbij.

Redactie Panorama
2 minuten
Douwe Bob
Douwe Bob

"Ik maak er gewoon een filmpje over, ik wil het laten weten", richt Douwe Bob zich tot zijn volgers. "Want als andere mensen hier ook mee kampen en er last van hebben, ik wil gewoon laten zien dat ik het ook neem. En dat ik in je geloof."

De zanger vertelt vervolgens dat hij al 17 jaar antidepressiva slikt. "Citalopram, 20 milligram", aldus Douwe Bob. "Ik nam dat elke ochtend. Sinds een half jaar nam ik de helft. Na 17 jaar. En dit is nu de derde dag dat ik dus helemaal ben gestopt."

Citalopram is een medicijn dat onder de selectieve serotonineheropnameremmers valt, de zogenaamde SSRI's. Deze middelen reguleren de hoeveelheid serotonine - een van de 'geluksstofjes' die je lichaam aanmaakt - in de hersenen.

'Ik kan nu alles voelen'

In de Instagram-video stelt Douwe Bob dat hij nu voor het eerst op het punt zit, na bijna drie jaar clean te zijn van de alcohol, dat hij het af kan zonder deze medicijnen. Dat hij 'alles kan voelen, alles aankan en ermee om kan gaan', zoals de zanger het zelf omschrijft.

Eerder had Douwe Bob het gevoel dat hij 'verdoofd' moest worden om te kunnen dealen met alles wat het leven naar hem toe gooide. Met alcohol, maar dus ook via de medicijnen. "Om de scherpe randjes eraf te halen", aldus Douwe.

Inmiddels is de zanger drie dagen van de medicijnen af en voelt hij zich naar eigen zeggen 'een beetje wazig' en duizelig.

"Maar ik voel me goed, ik ben niet down en ik sport veel. Dus ik hou mijn endorfines hoog... To be continued", zegt Douwe Bob met een lach, voordat hij zijn volgers een handkus toewerpt.

Verlies van zoontje

Eind 2024 deelde de zanger zeer droevig nieuws; zijn zoontje werd te vroeg geboren en overleed. Een hartverscheurende gebeurtenis, die als een mokerslag aankwam bij zowel de zanger als zijn vrouw Anouk. Vlak na het verlies van zoontje Gabriël schreef Douwe Bob het nummer Angel Child, dat op zijn album Outcast Town staat. Op dat album is de zanger ook zeer open over zijn worsteling met alcohol.

Shownieuws NL Beeld / Patrick van Emst