Volgens de officier van justitie heeft de zanger duidelijk grenzen overschreden en had hij afstand moeten nemen van het gezin waarin het slachtoffer opgroeide. "Het is deze verdachte die op de rand van het bed gaat zitten bij een emotioneel kwetsbaar meisje dat naakt is", aldus het OM, volgens het Algemeen Dagblad.
'Hij had moeten wegrennen'
De officier gaat verder: "Hij blijft terugkomen bij dit gezin terwijl het slachtoffer in een string loopt. Het is deze verdachte die het slachtoffer adviseert zichzelf te bevredigen in een appje. Verdachte had zich hier aan moeten onttrekken. Hij had moeten wegrennen."
Het OM vindt dat Borsato te veel is meegegaan in de vrije omgangsvormen van het gezin: "Het had op zijn weg gelegen om te zeggen, dit wil ik niet. Ik wil geen blote borsten zien. Maar hij heeft genoten van de warme fysieke omgangsnormen in dit gezin."
Dagboek en Vaderdag
Daarnaast benadrukte het OM dat uit het dagboek van het meisje blijkt dat Borsato vaker wordt genoemd dan de verdediging stelt. Volgens de officier is het dus onjuist dat zijn naam slechts één keer voorkomt, zoals de advocaten van de zanger beweren.
Volgens het OM schreef het slachtoffer in aanloop naar Vaderdag: "Zondag is het Vaderdag. Ik zie er tegenop. Ik ga papa zo missen dan (haar vader was overleden, red). Ik dacht eindelijk een vader te hebben, maar Marco Borsato wordt handtastelijk."
Kritiek op deskundige
Het OM hekelde ook het rapport van rechtspsycholoog Peter van Koppen, dat in opdracht van de verdediging werd opgesteld. Volgens de officier bevat het rapport "onjuistheden en conclusies op verkeerde gronden" en kan het daarom terzijde worden geschoven.
Verder ontkende het OM dat er sprake was van tunnelvisie. Er is volgens de aanklagers juist gezocht naar ontlastend bewijs, onder meer door het slachtoffer en haar moeder af te luisteren toen bekend werd dat Borsato vervolgd zou worden.
Het meisje bleef volgens het OM consistent in haar verhaal: ze deed aangifte in 2021 omdat ze hoorde dat er mogelijk meer slachtoffers waren.
- Algemeen Dagblad
- NL Beeld / Patrick van Emst