/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FLs3BhP0QpTcM0h1759912959.webp)
1. De verschuiving naar digitaal
Het internet heeft ervoor gezorgd dat er een verandering in de mediawereld heeft plaatsgevonden, en dan hebben we het vooral over de traditionele media. Consumenten zoeken namelijk zelf actief naar informatie, in plaats van dat ze via de krant of de radio reclame en nieuws ontvangen. Denk aan Google die veel wordt gebruikt als zoekmachine voor informatie. Zo zijn de advertenties in de krant bijvoorbeeld verschoven naar advertenties online, en worden lokale bedrijvengids ingeruild voor een online vergelijkingssite. Bedrijven spelen natuurlijk ook in op deze verandering. Zo worden steeds meer bedrijven ook zichtbaar op online gebied, op de plek waar de consument zoekt.
2. Online marketing als onzichtbare factor
Op het internet zijn er een aantal technieken die bepalen welke informatie iemand te zien krijgt. Denk bijvoorbeeld aan technieken zoals SEO, waarbij bepaalde websites een hogere positie krijgen dan anderen. Een website moet namelijk geoptimaliseerd zijn aan de zoekmachine. SEA draait juist om advertenties, die je ook te zien krijgt in de zoekmachine.
Ook speelt linkbuilding een grote rol. Linkbuilding houdt in dat er links worden verwezen naar externe websites. Deze links zijn van groot belang: kwalitatieve links kunnen er namelijk voor zorgen dat je meer autoriteit krijgt en daardoor ook een hogere positie krijgt in Google. Die hoge positie is belangrijk, want de eerste pagina van Google krijgt veel meer clicks dan de rest van de pagina’s. Wil je graag voor jouw bedrijf linkbuilding toepassen en daardoor hoger scoren in Google? Linkbuilding uitbesteden door Popi is in dit geval een goede tip: zo kun jij je bezig houden met andere taken, terwijl Popi de linkbuilding voor jouw bedrijf oppakt. Naast het uitbesteden van linkbuilding door Popi, kun je gebruikmaken van andere marketing tools om ervoor te zorgen dat je online marketing nog beter kunt toepassen.
3. Voorbeelden uit het dagelijks leven
Misschien herken je jezelf er ook wel in: je gebruikt het internet meerdere keren per dag om iets op te zoeken. Denk aan het opzoeken van een restaurant of een sportschool in de buurt. Het restaurant of sportschool dat bovenaan staat met goede reviews, krijgt wellicht wel jouw reservering of aanmelding. Of denk aan een situatie waarbij je een product wil kopen dat je hebt gezien op social media, of een klusbedrijf wil vinden. Advertenties, hoge posities en lokale SEO kunnen ervoor zorgen dat je een bedrijf snel vindt dat voldoet aan jouw wensen. Online marketing speelt hierin een grote rol, wat dus ook meerdere keren per dag in jouw geval terugkomt.
4. De rol van vertrouwen en zichtbaarheid
Het is belangrijk om als bedrijf vindbaar te zijn. Toch is online vindbaarheid alleen niet genoeg. Het vertrouwen in een bedrijf is doorslaggevend. Je wil natuurlijk wel zeker weten dat je een goed product of een goede dienst geleverd krijgt. Het vertrouwen winnen staat daarom voorop, maar hoe zorg je ervoor dat je vertrouwen kunt krijgen bij jouw doelgroep?
Bouw bijvoorbeeld autoriteit op met jouw website. Linkbuilding speelt hierin een belangrijke rol, waarmee je autoriteit kunt opbouwen aan de hand van kwalitatieve, relevante externe links. Daarnaast is het belangrijk om consistent aanwezig te zijn. Denk aan een goed werkende website, maar ook op de socials en in nieuwsartikelen. Bovendien zijn positieve reviews van klanten en aanbevelingen enorm belangrijk. De mening van anderen is voor klanten belangrijk en met reviews krijgen toekomstige klanten alvast een beeld van jouw bedrijf en kunnen ook klanten naar jouw bedrijf toe trekken.
Online marketing stuurt ons meer dan we denken: van waar we gaan eten en met welk klusbedrijf je wil samenwerken. Bedrijven die online marketing slim inzetten, kunnen hiermee klanten en vertrouwen krijgen.
- rv