/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F06%2FZjviUgLmqU2Ryu1750408749.png)
Stel je voor dat Caroline Tensen (61) ineens aankondigt dat het tijd is voor een carrièreswitch en dat ze een kunstproject begint als webcamgirl. Of dat Natasja Froger (59) haar brave leventje zat is en besluit dat ze haar geld voortaan verdient met content waarvoor je eerst je geboortedatum moet invullen. In hun geval zouden je wenkbrauwen centimeters de lucht in schieten. Maar bij de – ongeveer even oude – Heleen van Royen (60) rol je waarschijnlijk slechts met je ogen en denk je: heb je háár weer.
Heleen van Royen, de zelfbenoemde ‘Chef Seks’, liet zich vorig jaar op Internationale Vrouwendag door cabaretier Donny Ronny op een bolderkar het theaterpodium opduwen, gehuld in zwarte lingerie en met haar handen aan elkaar vastgeketend met handboeien. Met een zweep gaf Donny Ronny haar een paar welgemikte petsen op haar achterwerk. Typisch Heleen van Royen, die deze absurde vertoning, waarbij het publiek veelzeggend stilviel, doodleuk bestempelde als ‘conceptuele kunst.’ Waarschijnlijk draaien Rembrandt en Van Gogh zich om in hun graf, maar zelf noemt ze zich, vol overtuiging, een kunstenaar. Haar artistieke motto? “Mijn lichaam is mijn canvas.”
Tegenover vrouwenblad Nouveau onthulde Van Royen haar nieuwste hersenkronkels. Dat ze plannen smeedt voor een expositie die helemaal in het teken staat van haar eigen borsten, om te tonen hoe ze de tand des tijds hebben doorstaan. Op haar vijftigste gaf ze haar ‘erwtjes op een plankje’ — zoals ze haar boezem liefkozend noemde — een siliconenupgrade, omdat er na twee kinderen ‘helemaal geen leven meer in zat. Alsof dat nog niet spraakmakend genoeg was, presenteerde ze ook nog een tweede hersenspinsel: ze kondigde aan dat ze haar entree gaat maken op Friends to Follow (F2F), een 18+-platform vergelijkbaar met OnlyFans, waar volgers tegen betaling kunnen gluren in exclusieve content.
Het publiek valt stil als Donny Ronny de in zwarte lingerie gehulde schrijfster met een zweep een paar welgemikte petsen op haar achterwerk geeft
Of moeten we zeggen: kontent? Zelf heeft ze nog geen flauw idee wat ze vanaf de eerste week van juni – deze week dus – aan al die kwijlende mannen gaat serveren. Behalve dan dat het ‘op een artistieke manier’ gaat gebeuren. Kunst, natuurlijk. Ze wil verkennen waar haar grens ligt, zegt ze, maar laten we wel wezen: terwijl de meeste vrouwen van zestig vooral foto’s delen van hun kleinkinderen of hun hond, richt Van Royen haar camera straks op haar poes. Gelukkig beseft ze zelf ook dat er een steekje bij haar loszit: “Het is natuurlijk vrij krankzinnig dat je dit doet op je 60ste.”
Topless zonnen
Zeg je Heleen van Royen, dan zeg je tegenwoordig ook Lale Gül (27), de Turks-Nederlandse schrijfster die opgroeide in een streng islamitisch milieu, maar zich losscheurde en nu vrijgevochten door het leven paradeert. Ze schelen liefst 33 jaar, maar zijn inmiddels bijna net zo onafscheidelijk als Bassie & Adriaan en duiken overal samen op, van tv-programma’s tot podcasts. Gül is Van Royens jonge spiegelbeeld: over seks praat ze net zo makkelijk als over het koffietje dat ze bij de barista op de hoek bestelt.

In interviews laat ze zonder enige gêne weten dat haar libido torenhoog is en dat ze een groot liefhebber is van topless zonnen, maar ook dat ze haar gedragen slipjes verkoopt aan mannen die er met smekende ogen om staan te bedelen. Is dat niet goedkoop, vraagt u? Dan moeten we ontkennend antwoorden, want naar verluidt kreeg ze voor een exemplaar ooit 500 euro. Maar goedkoop in meer figuurlijke zin is het eerlijk gezegd wel. Maar het past natuurlijk naadloos in het flamboyante universum van Van Royen, die in Gül zonder twijfel haar partner in crime heeft gevonden.
Toch valt het losbandige duo lang niet bij iedereen in de smaak. Toen ze vorig jaar samen op de bar van tv-programma Vandaag Inside stonden te dansen, tijdens de opnames van een clip van presentator Wilfred Genee, werd Van Royen getrakteerd op een tsunami aan haatmail, onthulde ze later in de talkshow. “Vrouwen en seks: het blijft altijd een heet hangijzer. Sta je op een bar te dansen, dan word je al uitgemaakt voor hoer. Terwijl je gewoon gezellig samen danst — niet eens naakt. Vrouwen worden gezien als lustobject, maar als ze zelf genieten van seks, of iets uitstralen van seksualiteit, dan zijn het gelijk hoeren. We doen het nooit goed.”

Het mondde uit in — hoe kan het ook anders — weer een nieuwe hersenspinsel van Van Royen. Er moest per se een boek komen, geschreven door haar én Gül, uiteraard over seks. Gül: “We moeten de vorm nog vinden. We kwamen erachter dat wij op dit moment tot de weinige schrijvers behoren die openlijk over seks schrijven. Nederland is wat dat betreft een preuts land geworden. Dat willen wij doorbreken.”
'Sta je op een bar te dansen, dan word je al uitgemaakt voor hoer. Terwijl je gewoon gezellig samen danst - niet eens naakt. We doen het nooit goed'
De werktitel is ondertussen ook al een feit: De zin van seks. Als we de bombastische aankondiging van de uitgeverij mogen geloven, duikt het boek diep in de betekenis van seks door alle levensfasen heen. Maar het allerbelangrijkste: het is vooral het startschot voor Heleens nieuwe carrière op Friends to Follow. “In het verlengde van mijn samenwerking met Lale wil ik, als experiment, een F2F-account openen,” onthulde Van Royen aan Nouveau. Uiteraard kon ze het niet laten om haar onvermijdelijke standaardkreet ook weer uit de kast te trekken: “Op een artistieke manier.”
Seksdagboek
Schrijven over seks, dat is natuurlijk niet nieuw voor haar. Sinds haar debuutroman De gelukkige huisvrouw in 2000 rolt de ene na de andere ‘Van Royen’ van de persen, rijkelijk voorzien van scènes die de gemiddelde lezer rode oortjes bezorgen. Wie ooit het genoegen heeft de lakens met haar te mogen delen, weet één ding zeker: er breekt gegarandeerd een dag aan waarop ze de vrijpartij tot in detail op papier zet. Haar vriend, de 22 jaar jongere Bart Meeldijk (38), met wie ze sinds 2013 een relatie heeft, heeft zijn bedprestaties inmiddels zwart op wit teruggelezen.
In 2017 nam ze een jaar lang een notitieblok mee naar bed en hield ze alles bij wat zich in de slaapkamer tussen Bart en haar afspeelde. Dat resulteerde in haar volgende titel, Sexdagboek, die prominent in vrijwel alle Nederlandse boekhandels kwam te liggen. Van Royen: “Er moet een plek zijn waar seks frank en vrij wordt besproken. Waar alles op tafel ligt. Waar iedereen kan kijken en rondneuzen. Dit boek is die vrijplaats… Iemand moet het doen. Laat mij dat dan maar zijn.”

Het boek doet nauwgezet verslag van Van Royens seksuele activiteiten met haar Bart. Het glijmiddel druipt nog net niet van de pagina’s. Zomaar een fragment: “Hij trekt zijn kleren uit, hij trekt mijn kleren uit. We bevinden ons nog steeds op de bank. Hij likt me, masseert mijn borsten, likt mijn borsten en neukt me. Ik trek hem af en pijp hem. De wodka komt op tafel. Ik pijp hem met wodka in mijn mond. Bart giet op mijn verzoek wodka over mijn clit en mijn schaamlippen en likt het op. Het brandt meer dan ik had verwacht.”
Schaamte is een woord dat kennelijk niet in haar woordenboek voorkomt. Je kunt bijna niet anders dan medelijden krijgen met Bart. “Hij troont me mee naar de eettafel. Hij neukt me van achteren. Daarna draait hij me om zodat we elkaar kunnen aankijken terwijl hij me neukt… Ik maak me los, zeg hem dat hij moet blijven staan en ren naar boven om glijmiddel en mijn vibo te halen. Met het glijmiddel en mijn roze vibo kom ik weer beneden. Ik heb mijn vagina rijkelijk ingesmeerd. We nemen dezelfde positie in, ik zit op de tafel, hij staat tegenover me. Bart penetreert me. Ik zet de vibo op mijn clit. Hij neukt me en kijkt me vorsend aan. Het duurt niet lang voor ik heel hard en lang klaarkom…” Of Bart er ooit zelf om gevraagd heeft om deze informatie te delen? Het blijft een raadsel.
Escort erbij
Wie dacht dat die arme Bart na het uitbrengen van Sexdagboek zijn privacy terug zou krijgen en z’n geslachtsdeel uit de schijnwerpers kon houden, heeft het mis. Alles — maar dan ook echt álles — wat zich in huize Van Royen tussen de lakens afspeelt, slingert ze tot op de dag vandaag zonder pardon de openbaarheid in. In LINDA gooit ze de deur van haar slaapkamer wagenwijd open en strooit ze met de meest intieme details. Zo verklapt ze dat Bart haar het liefst ziet in lingerie, op hakken en met jarretels, maar dat zij dat zelf vooral als een logistieke nachtmerrie ervaart.

“Ik denk altijd: hoe krijg ik al die klemmetjes vast en blijven die kousen wel zitten?” Ze onthult eveneens dat hun bed zo nu en dan dienstdoet als een farmaceutische proeftuin. “We gebruiken vier keer per jaar XTC. De hele dag in bed, praten, seksen, in een waas, met zijn tweeën.” Én ze bekent dat ze hun slaapkamer regelmatig openstellen voor gasten. Niet alleen andere stellen zijn van harte welkom, ze heeft ook weleens een escort ingehuurd voor wat extra vuurwerk, onthult ze. “Dat was echt heel leuk. En makkelijk, omdat er geen gevoelens ontstaan.” Voor alle avontuurtjes geldt wel dat Bart en zij het samen doen, stelt ze. “Dat hebben we afgesproken.”
Het mag duidelijk zijn: seks is voor haar geen bijzaak, maar het cement waarop het leven steunt. Stoppen met seks staat voorlopig niet hoog op haar agenda, zegt ze. “Mensen verliezen steeds meer het contact met hun eigen lichaam. Ook al staat mijn hoofd er soms niet naar, ik vind het leuk om het om de paar dagen erin te houden. Ik wil het tot in de eeuwigheid blijven doen.”

Openhartig zijn over seks heeft wel z’n prijs, weet Van Royen. Iedereen heeft zijn mening over haar klaar, en die wordt vaak geserveerd met een royale scheut haat. “We gooien alles online, waar veel haat leeft. De nuance is zoek. Nederland zou leuker zijn zonder roddelkanalen. Ik krijg veel positieve aandacht, maar ben ook te mager, lelijk, een oud wijf, een slet. 99 complimenten doen me weinig, maar die ene kutreactie geeft toch een venijnig steekje.”
Spiegelselfies
Wat doe je als de wereld je uitmaakt voor ‘aandachtshoer’ of ‘uitgewoonde snol’? In het geval Van Royen: ze pakt een camera en gaat topless voor de spiegel staan. In 2012 trakteert ze de wereld op haar zoveelste creatieve uitspatting: spiegelselfies. Eén van haar eerste foto’s, die ze gretig op Twitter en Facebook deelt, oogt nog tamelijk braaf: via een spiegel zien we Van Royens achterzijde, gehuld in slechts één kledingstuk, een witte onderbroek. Maar later is er geen houden meer aan.
Ze gooit een foto online waarop een ondeugende tepel zich vol trots presenteert. Reden genoeg voor Facebook om kordaat op te treden en haar account 24 uur te blokkeren. “Ik ben te ver gegaan. Nu zit ik 24 uur lang op de blaren,” twittert ze. Ze blijkt hardleers: later gooit ze wéér een tepel online, wat haar opnieuw een dagje zonder likes oplevert.
Facebook en Twitter blijken net iets te preuts voor haar kunstzinnige onderneming. Dus exposeert ze de meer dan 200 topless spiegelselfies in het Letterkundig Museum in Den Haag
Facebook en Twitter blijken toch net iets te preuts voor haar kunstzinnige onderneming. Dus besluit Van Royen haar ‘kunstwerken’ op een ander podium te etaleren: het Letterkundig Museum in Den Haag, waar ze de expositie Selfmade uit de grond stampt met meer dan 200 topless spiegelselfies. Voor de goede orde: het Haagse museum staat bekend als hét bastion van cultureel verantwoorde literatuur en poëzie. Bezoekers denken er al snel aan namen als Harry Mulisch, Gerard Reve en Willem Frederik Hermans.
Zeker geen plek dus waar men massaal uitkijkt naar een galerie vol tepels van Heleen van Royen. Maar ook met de preutsere museumbezoeker blijkt rekening te worden gehouden. De tentoonstelling is weggewerkt in een aparte ruimte: wie niet met Van Royens onthullende zelfportretten geconfronteerd wil worden, kan deze zaal overslaan. “Maar het is wel echt interessant hoor, letterkundig gezien,” verzekert persvoorlichter Maaike Kramer aan Omroep West. Ze zegt het zonder een spoortje sarcasme.

Hoogtepunt – of moeten we zeggen: dieptepunt? – van de tentoonstelling is de beruchte ‘tamponfoto’, waarop Van Royen een bebloede tampon uit haar vagina haalt alsof het een souvenir is. Persvoorlichter Kramer: “Deze foto heeft in de media buitensporig veel aandacht gekregen. Maar elke bezoeker ziet meteen dat de foto maar een klein onderdeel is van het grote geheel. Hij is niet speciaal uitgelicht.”
Andere bijzondere kiekjes: een close-up van een schaamlip en een selfie met een druppel sperma in haar haar. De expositie is vier maanden lang te bezoeken, maar Van Royen zou Van Royen natuurlijk niet zijn als ze daarna niet meteen een nieuw plannetje uit haar hoed tovert om de wereld nóg eens flink te shockeren. Ze besluit haar ‘mooiste’ werken te veilen. Via veilinghuis Catawiki kunnen geïnteresseerden bieden op liefst vijftien kunstwerken, waaronder een bedrukt vloerkleed, poefjes met daarop haar benen en borsten geprint én de spiegel die Van Royen gebruikte om haar selfies te maken.

Ook op de selfies zelf kan naar hartenlust worden geboden. Bij de foto Duisternis (3), waarop Van Royen naakt en wijdbeens op de vloer zit, prijst ze haar werk aan met de woorden: “Dit mag niet. Dit hoort een vrouw niet te doen. Juist daarom maakte ik deze foto. De schaamte voorbij. Onderzoekend, roekeloos en lichtelijk geïrriteerd. Omdat zo veel vrouwen zo veel niet mogen. Fuck it. Stenig me maar, als je durft.” De veiling levert zowaar een smak geld op: 10.000 euro. De tamponfoto brengt het meeste geld in het laatje: 1900 euro. De koper: niemand minder dan beroepsmafkees Johan Vlemmix.
Speeltjes in bed
Terug naar haar warme band met haar geestverwant tussen de lakens: Lale Gül. Natúúrlijk schuift ook zij aan in Lieve Heleen, Van Royens nieuwste hobbyproject, een podcast – ook te zien op YouTube - waarin ze met haar gasten in gesprek gaat over – verrassing! – hun seksleven. Anita Witzier, Tanja Jess, Tatum Dagelet: allemaal worden ze liefdevol, maar genadeloos uitgehoord over wat er zich in hun slaapkamer afspeelt. Maar met niemand anders durft Van Royen zó ver te gaan in haar vragen als met Gül.
“Normaal vraag ik gasten naar hun eerste keer, maar bij jou ben ik vooral benieuwd naar de laatste keer,” valt Van Royen direct maar met de deur in huis.
Gül schiet in de lach. “Wat wil je precies weten?”
Een opening waar Van Royen geen seconde over hoeft na te denken. “Nou, toevallig weet ik dat ook jouw een na laatste keer met diezelfde man was. Dat was jullie eerste keer samen. Dus, vertel: wat was er de tweede keer anders?” vraagt ze met een grijns.

Gül draait er niet omheen, voor haar is dit niet veel anders dan praten over de boodschappen. “De eerste keer waren we zenuwachtig. De tweede keer was het ongemak verdwenen.”
Waar menig interviewer het hierbij zou laten, schakelt Van Royen nog een tandje bij. “Was er überhaupt tijd voor voorspel? De eerste keer was toch onder tijdsdruk, als ik me goed herinner?”
Gül knikt. “Ja, dat klopt. Toen hadden we haast. Hij moest snel weg. Maar de tweede keer hadden we wél alle tijd. Toen kwamen er ook heel veel speeltjes bij kijken.”

“Die had je meegenomen?” peilt Royen uitdagend.
Gül: “De eerste keer was in een hotel, dus ik had ze niet bij me. De tweede keer was bij mij thuis. Toen kwam de hele entourage tevoorschijn.”
Zo glipt Van Royen maar liefst 24 minuten lang ongezien Güls slaapkamer binnen. Het zegt alles over de zelfbenoemde ‘Chef Seks’: onvermoeibaar blijft ze grenzen opzoeken en taboes doorbreken. Kennelijk raakt zelfs zij nooit verzadigd.
Online onbeperkt lezen en Panorama thuisbezorgd?
Abonneer nu en profiteer!
Probeer direct- ANP, Instagram, NL Beeld