/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FhKNHRXJJLg6yva1747900179.png)
Nog los van het feit of Ajax afgelopen weekend kampioen zou worden of niet, is het deze week sowieso een memorabele week in Amsterdam. Want precies dertig jaar geleden werd de Champions League gewonnen (Ajax-AC Milan 1-0), dat staat natuurlijk in ons collectieve voetbalgeheugen gegrift.
Wie er in Wenen speelden, wie er scoorde, hoe groot het feest na afloop en in de dagen erna was, dat weten we allemaal wel: veel leuker is het om te zien hoe er dertig jaar geleden naar die finale werd toegeleefd. Of het allemaal klopt wat de ‘experts’ van toen allemaal voorspelden. En vooral ook om ons te realiseren dat er destijds veel meer mocht in Amsterdam dan nu.
Probeer als kroegeigenaar tegenwoordig maar eens om een groot scherm buiten neer te zetten voor iedereen die niet in de kroeg past. Mag niet. Verboden. Vanwege de overlast die zo’n mensenmassa voor een café zou kunnen veroorzaken. In 1995 was het nog allemaal niet zo betuttelend.
Op één fan-artikel mocht géén Ajax-logo worden afgebeeld: bh’s!
De Leidseplein-commissie waar twaalf cafés bij waren aangesloten vroegen bij de gemeente een vergunning aan voor een gigantisch scherm op het plein: binnen een dag was het geregeld. Bier, véél bier, mocht er ook gewoon worden geschonken: de kroegen hadden voor de zekerheid vierhonderd vaten extra ingeslagen, bovenop de normale grote hoeveelheid, want dat zou heus wel opgaan (en dat ging het ook).
En zo waren we er nog wel meer leuke statistieken in de aanloop naar die wedstrijd. Bij winst zou elke speler 450.000 gulden (zo’n 230.000 euro) opstrijken; werden er in de week vóór de finale zevenduizend Ajax-shirts mét de Cup met de Grote Oren erop verkocht (waaronder tweehonderd in, jawel, Emmer-Compascuum!); werden er in een week tweeduizend onderbroeken van Frank Rijkaards onderbroekenmerk Underjeans verkocht; kreeg de huisfotograaf van Ajax 40 procent meer aanvragen voor spelersfoto’s (meest populair, uiteraard, Jari Litmanen, minst populair Michael Reiziger) en steeg ook het aantal aanvragen voor het gebruik van het Ajax-logo, om op bijvoorbeeld chocoladerepen, T-shirts en andere kleding te drukken, met meer dan 50 procent.

Op één artikel mocht alleen géén logo worden gezet: bh’s. Want van Ajax mocht het niet te pikant worden, zei een fabrikant van fan-artikelen.
En dan die voorspellingen! Koos Alberts zou ‘met het vrouwtje’ in bed kijken en voorspelde een zeer overtuigende 3-0 (met Patrick Kluivert bij de doelpuntenmakers: chapeau!). Ras-Ajacied René Froger, die uiteraard een kaartje voor de finale had, ging uit van 2-0, ras-Feyenoorder Willem van Hanegem, Johan Neeskens en Barry Hulshoff hielden het op 2-1, maar er waren er twee die de spijker op z’n kop sloegen: Gerrie Mühren en onze eigen verslaggever Thomas Braun.
Zijn laatste woorden kwamen regelrecht uit de glazen bol die hij blijkbaar onder zijn bureau had staan: “Wij denken, zoals u volgende week kunt lezen, dat het 1-0 wordt. Sterker: dat het 1-0 móét worden.” En zo geschiedde. Panorama, voor al uw voorspellingen!