Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Achterhoeker Maik is 'bouwfluencer' en bewijst dat er daadwerkelijk hardwerkende influencers bestaan

De 29-jarige 'bouwfluencer' Maik Beusink klust al vier jaar aan zijn woninkje in Winterswijk en verdient daar ondertussen een leuk zakcentje mee.

'Bouwfluencer' Maik

*Dit is een artikel uit de 17e editie van Panorama 2025.

Omdat Achterhoeker Maik Beusink als opgeschoten twintiger niet langer bij zijn ouders wilde wonen, kocht hij in 2021 voor 167.500 euro een stokoude kluswoning in Winterswijk. Anno nu woont hij echter nog altijd bij zijn ouders. En dat is helemaal geen teleurstelling, want de intussen bijna dertig jarige Maik heeft van het verbouwen van zijn huis zijn werk gemaakt: hij filmt vrijwel alles wat hij doet voor zijn Instagram-account en daarmee heeft hij een enorme schare volgers opgebouwd.

Dat zijn er inmiddels 114.000 en die zijn razend enthousiast over wat Maik laat zien. Hij categoriseert zorgvuldig wat hij doet en zo is er een soort encyclopedie ontstaan voor vrijwel alle klussen die komen kijken bij een verbouwing. De ‘bouwfluencer’ van Nederland wordt Maik dan ook wel genoemd. Zijn volgers steken er veel van op en ook klussers die hem via Google vinden, zijn blij met de video’s die hij deelt.

Grote bouwpartijen hebben hem ook ontdekt en kloppen aan voor sponsordeals. “Vandaag wordt het tuinmateriaal geleverd,” vertelt Beusink op vrijdagochtend aan zijn directe overburen, die belangstellend naar buiten zijn gelopen om te kijken waarom er heftrucks de straat in rijden en of dat allemaal gaat passen in het knusse, smalle straatje waar Maiks woning staat. “Er gaat veel gebeuren.” 

‘Ik vertelde de buren dat ik flink ging verbouwen. Maar ik had niet verwacht dat ik bijna vier jaar later nóg bezig zou zijn…’

Een verbouwing die zich al vier jaar voortsleept, zou elders in het land ongetwijfeld tot gefronste wenkbrauwen en klagende buren leiden. Maar hier in de Achterhoek is dat anders. Noaberschap staat hoog op de agenda: voor je buren sta je klaar als dat nodig is. Met een helpende hand, advies of wat dan ook. Maik wist natuurlijk ook hoe het hoorde.

“Ik kreeg op 1 juli 2021 de sleutel en organiseerde een dag later een buurtborrel, dat hoort er hier een beetje bij. Omdat we toen nog midden in de coronaperiode zaten, heb ik bij iedereen een uitnodiging door de bus gedaan met daarop de mededeling: Het is op eigen risico, we houden voldoende afstand. Het deed me goed dat de hele buurt er de volgende dag was. Dat kan juist ook met corona te maken hebben gehad, er was immers verder niets te doen. Ik heb die avond ook aangegeven dat ik flink ging verbouwen en dat het nog wel even zou duren, maar ik had niet verwacht dat ik bijna vier jaar later nóg bezig zou zijn… Dat komt natuurlijk ook doordat ik alles film en dat ik die filmpjes moet monteren. Daardoor heb ik wat vertraging opgelopen.” 

Hongaarse punt

Deze ochtend valt op dat Maik door een professionele cameraploeg wordt gevolgd. “Dat is van het bedrijf dat de spullen voor de tuin levert, zij willen daar een filmpje van maken en dat op social media zetten. Zelf film ik alles wat ik doe met mijn telefoon, om het zo laagdrempelig mogelijk te houden.” 

Dan is het tijd om naar binnen te gaan. “Ik loop wel even achterom,” zegt Maik, waarna hij zich een weg door het zand baant en even later de voordeur opendoet. “Welkom, kom binnen.” In zijn nieuwe woonkamer is een home-cinemaset in aanbouw. De vloer ziet er strak uit. Gelegd in de Hongaarse punt, de modernere versie van een visgraatvloer, legt Maik uit. 

Dat hij dit huis voor relatief weinig heeft kunnen kopen, dankt hij naar eigen zeggen aan de kennis die hij heeft opgedaan tijdens zijn studie bouwkunde en de aannemersopleiding die hij heeft gevolgd. “Deze woning was helemaal niets meer, alles was oud en moest vervangen worden, maar ik heb geleerd om daar doorheen te kijken en zag de potentie. Ik zag dat het wat kon worden. Dat ik van jongs af aan al keek naar tv-programma’s als Eigen Huis & Tuin, zal ook geholpen hebben.”

Uit de hand gelopen

“Ik ben gewoon gaan klussen en kreeg daar meteen veel vragen over, vanuit mijn omgeving. Hoe het ging, wat ik deed, hoe ik dat deed. Dus ik besloot om een Instagram-account aan te maken, waarop ik mijn vorderingen liet zien. Dan hoefde ik dat niet steeds uit te leggen. Ik noemde mijn Instagram-account eerst Mannenhuus, op z’n Achterhoeks. Ik dacht: ik ben vrijgezel en koop een huis. Maar toen kreeg ik meteen reacties op social media. “Wat gezellig dat je met je man een woning hebt gekocht.” Daarna heb ik er Uniekhuis van gemaakt."

"Binnen een paar weken had ik naar aanleiding van mijn klusfilmpjes 600 volgers, waarna een vriend van me zei dat ik die filmpjes op TikTok moest zetten en versneld af moest laten spelen. Toen ik dat deed, had ik meteen honderdduizenden kijkers – vanuit heel de wereld. De internationale exposure was puur toeval, maar kwam omdat ik er geen tekst bij zette en ook geen gebruik maakte van een gesproken tekst. Deze filmpjes plaatste ik vervolgens ook op Instagram en dat zorgde voor duizenden volgers en na een half jaar kwam er een mooie aanbieding van een bouwbedrijf."

Handige Maik kan ook uit de voeten met een heftruck.

"Zij wilden in ruil voor een filmpje op social media, waarin ik hun bedrijfsnaam zou noemen, mijn meterkast sponsoren en gaven me de mogelijkheid andere artikelen voor inkoopprijs aan te schaffen. Vanaf dat moment begon het uit de hand te lopen. Ik weet nog dat Praxis me vroeg om samen te werken en inzage vroeg in mijn bereik. Toen ik die cijfers had overlegd, kreeg ik voor 10.000 euro aan waardebonnen. Toen besefte ik zelf alleen nog niet welke waarde ik leverde, zij hebben er misschien nog wel meer aan gehad dan ik.”

Mediawet

Op aanraden van zijn intussen duizenden volgers, besloot Maik gerichtere video’s op te gaan nemen. Waar hij eerst voornamelijk sfeerbeeld liet zien, veranderden zijn filmpjes in instructievideo’s. “Ik maakte eerst filmpjes waarbij ik de camera tijdens het klussen in de hoek van de woning zette en dat speelde ik dan later versneld af. Daar kreeg ik weliswaar leuke reacties op, maar ik merkte dat mensen graag wilden zien wat ik precies deed."

"Ik besloot vanaf dat moment in te zoomen op mijn handelingen door middel van detailshots. Dat betekent in de praktijk dat ik mijn camera tijdens het klussen voor iedere handeling verplaats en alleen de seconden waarbij ik boor, zaag of andere handelingen verricht laat zien. Ik heb geen cameraman of -vrouw en dat wil ik ook niet. De mensen vinden het juist leuk dat je zelf laat zien wat je doet en dat houdt het ook laagdrempelig en realistisch. Ik plaats iedere zaterdag een klusvideo op social media, die ik een week eerder heb opgenomen. Dus ik ben zaterdags acht uur aan het klussen en monteer die beelden daarna, dat kost me nog eens twee uur, waarna ik die dan een week later op social media plaats.”

‘Praxis vroeg me om inzage in mijn bereik. Toen ik die cijfers had overlegd, kreeg ik meteen voor 10.000 euro aan waardebonnen’

Waar Maik zijn video’s eerder zonder verdere toelichting plaatste en daarmee stomtoevallig internationaal actief raakte, is dat nu niet langer het geval. “Ik categoriseer mijn klusfilmpjes door er uitlegteksten en hoofdstukken aan toe te voegen. Dan moet je denken aan ‘deur plaatsen’, ‘wand bouwen’ en ‘riolering aanleggen deel 1’. De mensen die vervolgens op Instagram naar instructievideo’s zochten, Google wordt daar veel minder voor gebruikt, kwamen bij mijn video’s uit en dat zorgde voor nog meer aandacht van grote bouwpartijen. In het begin kreeg ik aanbiedingen als: Kun je voor 500 euro een filmpje met ons product maken? Ik kan me ook nog herinneren dat ik 1.000 euro zou krijgen als ik een zaag van een bepaald merk zou gebruiken.”

Maik is allround klusser.

In het begin zei Maik overal klakkeloos ‘ja’ op. “Maar nadat mensen me vertelden dat ik veel te veel reclame maakte voor veel te weinig geld, ben ik de mediawetgeving gaan bestuderen. Ik heb mezelf toen laten toetsen, waarna ze mij een soort prijslijst gaven. Daar stonden bedragen op die ik zou kunnen vragen als mij gevraagd werd een filmpje voor social media op te nemen. Voor een video op Instagram zou ik volgens hen 4.000 euro kunnen vragen. Ik vond dat zelf wat aan de hoge kant, waarna ik met 1.500 euro voor filmpjes tussen de zestig seconden en drie minuten ben begonnen.” 

Klein jaarsalaris

Toen Maik nog geen online verdienmodel had gecreëerd, dacht hij erover om de bovenetage maar even te laten zitten en die pas op termijn te gaan verbouwen. “Maar toen de sponsoren kwamen, veranderde dat. Door die samenwerkingen kan ik het hele huis doen en het van onder tot boven maken zoals ik het wil.” 

De opvallendste samenwerking van Maik is die met een groot gereedschapsbedrijf. “Zij wilden mij sponsoren en vroegen voor welk bedrag ik hun gereedschap voor al mijn kluswerkzaamheden zou gebruiken, we zijn toen een bedrag van een klein jaarsalaris overeengekomen. Dat bedrag werd in één keer op mijn rekening gestort.” 

Toch moeten we ook weer niet denken dat hij er stinkend rijk van wordt, zegt Maik: “Als je de kosten ervan afhaalt heb ik het afgelopen jaar 11.000 euro met mijn kluswerk verdiend. Maar de omzet is ongeveer 50.000 euro. Dat wordt dit jaar nog meer, omdat er steeds meer bedrijven inspringen. De Duitse markt is er al bekend mee, die lopen voor op onze markt, dat merk ik wel.” 

Ondanks het succes, weigert hij om zijn huidige baan bij een vastgoedonderhoudsbedrijf op te zeggen. “Wel ben ik een dag minder gaan werken, omdat Uniekhuis zo groot is geworden. Ik ben iedere woensdag en zaterdag met Uniekhuis bezig en heel soms ook nog op andere dagen, zoals vandaag op vrijdag."

"Ik heb me met Uniekhuis in december 2023 bij de Kamer van Koophandel in laten schrijven. Maar het is niet de bedoeling dit uit te bouwen tot een aannemersbedrijf. Ik ga dit huis ook niet flippen (het voor veel geld verkopen en aan een nieuw project beginnen, red.) maar ik ga er zelf wonen. Ik vind het leuk om te klussen en te filmen, maar wil mijn dagelijkse baan houden. Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin. En daarbij: ik kan nu op mijn eigen tempo verbouwen en filmpjes maken. Als ik dat voor anderen ga doen, moet het op een bepaald moment af zijn.” 

Naar de Formule 1

Wat opvalt aan de kluskleding van Maik is het Uniekhuis-logo op de borst. “Ik draag Uniekhuis werkkleding. Ik had al een simpel logo gemaakt en dat op Instagram gedeeld. Ik kluste eerst in trainingsbroek en met oude schoenen, maar omdat ik groter werd - en in die zin ook een voorbeeldfunctie had en daarop werd aangesproken – moest ik veiligheidsschoenen gaan dragen. Toen kwam een werkkledingbedrijf bij me, de grootste van de Benelux, zij stuurden mij een setje op met mijn logo erop geborduurd. Ik heb nu een hele lijn: polo’s, jasjes, petten et cetera.” 

Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in de wondere wereld van het Instagram-influencen erg aantrekkelijk. “Ik word vaak uitgenodigd voor kickboksevenementen van Glory, de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort en de TT in Assen, daar neem ik mijn vrienden vaak mee naartoe. Daarnaast ben ik laatst een weekend met tal van andere influencers volledig verzorgd in München geweest, daar hoefden we niets voor te doen. Niet eens een foto of video. Dat bedrijf wilde kennismaken met influencers en onderzoeken of we iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Ik zeg trouwens ook veel dingen af, hoor. Ik kan niet op dinsdag of woensdag even naar Spanje vliegen om een wielerwedstrijd bij te wonen.” 

Krot aan het Comomeer

Omdat Maik geen ambities koestert om van Uniekhuis een groot bedrijf te maken en de verbouwing van zijn kluswoning in Winterswijk net voor de zomer klaar moet zijn- ‘mijn housewarming staat in juni gepland’ - is hij op de achtergrond bezig met een volgend project. “Ik ben bezig om een woning in het buitenland aan te kopen,” zegt Maik.

“Ik ga de komende maanden naar Italië, Frankrijk, Portugal, Spanje en Zweden om locaties te bezoeken en mijn definitieve keuze te maken. Al ben ik op dit moment al op mooie buitenkansjes aan het bieden.” Dan pakt Maik zijn telefoon en laat een totaal vervallen krot van een woning met een adembenemend uitzicht over het Comomeer in Italië zien, dat te koop staat voor 22.000 euro.

“Het zijn twee hutjes, naast elkaar, daar kan ik wel wat van maken, er zijn aansluitingen voor een badkamer en wc. Ik kijk naar krotjes tussen de 20- en 40.000 euro. Ik heb met de bedrijven waar ik nu mee samenwerk afgesproken dat ze me sponsoren in het buitenland en dat ik hun producten ga gebruiken. Omdat ik mijn baan wil houden zit ik eraan te denken om zes weken te werken en dan twee weken vrij te nemen om in het buitenland aan de gang te gaan. Het is de bedoeling de woning in het buitenland op den duur te gaan verhuren. Je zou het kunnen vergelijken met een aflevering van Ik Vertrek, alleen vertrek ik niet. Wel ga ik in het buitenland intensief aan het klussen en ook dat zal ik uiteraard op social media laten zien.” 

Waar Maik zijn toekomstplannen vergelijkt met het concept van Ik Vertrek, ziet Panorama meer in B&B Vol Liefde. Maik is immers vrijgezel en wil zijn woning in het buitenland gaan verhuren. “Nee, daar ga ik niet aan meedoen.” Wel moet Maik na enig doorvragen erkennen dat zijn Instagram-status ook vrouwen aantrekt.

‘Laatst werd ik met een hele groep andere influencers uitgenodigd voor een volledig verzorgd weekend in München. Hoefden we niks voor te doen’

“Ik heb echt verzoeken gehad… Zo van: Als je badkamer klaar is, wil ik wel bij je komen douchen. Er hebben ook vrouwen gewoon bij me aangebeld om kennis te maken. Ik doe dan vaak de deur weer dicht, want daar heb ik geen zin in.” Vaak, maar dus niet altijd? “Ik heb er weleens gebruik van gemaakt, maar ik ben geen persoon die met zijn vermeende fame te koop loopt en vrouwen aan probeert te trekken.” 

Niet kinderachtig

Al moet Maik eerlijk toegeven dat hij weleens handig gebruik maakt van zijn bekendheid. Zo haalde hij onlangs een ook door BN’ers veelgebruikt trucje uit. “Ik heb een oproep op Instagram gezet: Ik heb een elektrische auto, zijn er mensen die ervaringen hebben met een goede laadpaal? Daar kwamen veel reacties op, waarna ik de vijf meest genoemde merken in dat bericht heb genoemd en zij mij vervolgens alle vijf een gratis laadpaal aanboden. Zo’n ding kost 1.100 euro, dat is niet kinderachtig.” 

Ook tv-producenten weten Maik intussen te vinden. “Ik krijg veel tv-aanvragen, onder andere van het SBS 6-programma De Grote Verbouwing, waarin mensen worden gevolgd bij het bouwen van hun droomwoning, en ik ben ook uitgenodigd op kantoor bij Wise Monkeys, de productiemaatschappij van Martijn Krabbé om te kijken of we iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Daar is niets uitgekomen, want ik wil geen klusprogramma’s presenteren. Ook vroegen ze of ik onderdeel wilde worden van een nieuw verbouwprogramma, omdat Kopen Zonder Kijken vanwege de op hol geslagen huizenmarkt steeds lastiger te produceren werd. Maar ook dat wilde ik niet, want dat kan ik niet combineren met mijn eigen werk.” 

Lifestyle
  • Ivo van der Bent