Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

MISDAADCOLUMN: Mannen en vrouwen die met auto en al verdwijnen

Elke week schrijft misdaadverslaggever Henk Strootman een column over wat hem opvalt in de crimewereld. Deze week: ‘autoverdwijningen.’

Mannen en vrouwen die met auto en al verdwijnen

Het is maandag 29 november 2010 als Roel Otten (44) in zijn grijze Lancia Thema stapt en richting het Amsterdamse Bos rijdt. Hij heeft daar een afspraak, maar niemand weet met wie. Een getuige ziet hem die avond nog aan de Bosbaanweg, vlak bij de Amstelveenseweg. Daarna verdwijnt Roel van de radar. De politie vreest een misdrijf, omdat de Amsterdammer banden blijkt te hebben met de onderwereld. De verdwijning zou te maken hebben met een mislukt drugstransport naar Engeland, zo wil het gerucht. Toch blijft het mysterie onopgelost. Wat er precies gebeurde in het bos die avond, is vijftien jaar later nog altijd een raadsel.

Mannen en vrouwen die met auto en al verdwijnen, het komt vaker voor. Zoals ook Mieke Kuijpers, een 52-jarige Nederlandse schone van wie sinds 21 augustus 2014 niets meer is vernomen. Ze verblijft in die periode op een vakantieadres in Knokke en vertrekt die donderdagochtend in haar grijze Volkswagen Up, samen met haar vriendin Adriana ‘An’ Lips, richting Brussel. Ze worden nog gezien bij een tankstation langs de E40 in Drongen, maar daarna blijft het stil.

An beweert later dat ze Mieke in Brussel op de trein heeft gezet, maar bewijs daarvoor wordt nooit gevonden. De Belgische politie ontdekt dat Mieke een beladen verleden heeft. In 2001 was ze veroordeeld voor de moord op haar echtgenoot Marcel Koorndijk. In de gevangenis had ze An Lips leren kennen, met wie ze na haar vrijlating een relatie had gekregen. De extreem jaloerse en bezitterige An wordt meerdere keren verhoord, maar geeft geen krimp. In 2020 overlijdt de vrouw thuis als gevolg van een hersenbloeding, waarmee het onderzoek muurvast komt te zitten. Nog altijd zijn zowel Mieke als haar auto spoorloos.

En zo zijn er nog talloze voorbeelden van zeg maar ‘autoverdwijningen.’ De vraag hoe je een voertuig zomaar kan wegwerken, is in het waterrijk land als Nederland natuurlijk snel beantwoord. In de loop der jaren zijn her en der wat vermiste personen met auto en al uit kanalen en grindgaten geborgen. Meestal ging het daarbij om toevaltreffers, tijdens baggerwerkzaamheden of wanneer de brandweer een duikoefening hield. Dit gebeurde bijvoorbeeld in december 2023, toen tijdens een duikoefening in de Lek bij Schoonhoven bij toeval een auto werd gevonden. Het bleek het voertuig te zijn van Jeroen de Wit (30), die op 18 februari 2018 was verdwenen. Na bijna zes jaar van grote onzekerheid kon voor zijn familie een tragisch hoofdstuk worden afgesloten.

Het lichaam van de vermiste Jeroen de Wit werd bij toeval gevonden in de Lek.

Eigenlijk is het triest dat al die wanhopige achterblijvers het moeten hebben van zo’n toevalstreffer. Wat dat betreft pakken ze de zaken in België aanzienlijk beter en voortvarender aan. Om de zoveel tijd organiseert de Cel Vermiste Personen een zoekactie, gericht op de vele kanalen die het land rijk is. De resultaten zijn indrukwekkend. Bij een recente zoekactie in het kanaal Brussel-Schelde konden zeventien voertuigen uit het water worden gehaald. Tien van deze voertuigen bleken als gestolen gesignaleerd te staan. Stoffelijke overschotten werden niet gevonden, althans, nóg niet. Want ook dat dat komt geregeld voor. In 2021 bijvoorbeeld werden in totaal 57 zoekacties gehouden, wat leidde tot de ontdekking van 80 voertuigen en 20 lichamen.

Het is niet zo dat er in Nederland helemaal niet wordt gezocht. Rijkswaterstaat controleert op gezette tijden met moderne apparatuur de vaarwegen, op aanwezigheid van obstakels op de bodem. En natuurlijk wordt de politie erbij gehaald als er iets verdachts wordt gevonden. Maar misschien kan er meer worden gedaan, naar Belgisch model. De indrukwekkende resultaten bij onze zuiderburen spreken voor zich en bieden daar hoop aan de achterblijvers van tientallen vermiste personen. Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar zeggen.