/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F01%2FXrpUg1QWXMM2p01738326206.jpg)
"Money, money, money. Must be funny. In the rich man's world", zeiden een paar wijze en muzikale Zweden ooit. Helaas leven de meeste Nederlanders niet in een rich man's world en valt er, tot overmaat van ramp, ook nog af en toe een dikke prent op de deurmat. Bijvoorbeeld voor onnodig links rijden, telefoneren achter het stuur of omdat je na een flinke maaltijd je gordel niet over je dikke pens kreeg. Zonde geld, zeggen we dan. En helaas betaal je vanaf zaterdag 1 februari ook nog meer voor veel verkeersovertredingen.
De boetes gaan namelijk omhoog. Onder andere verkeersboetes die worden gegeven voor 'aso-gedrag op de weg' kosten de Nederlander straks meer. Denk aan rechts inhalen (310 euro), rijden met je telefoon in je hand (430 euro) en ga zo maar door. Hieronder lees je de nieuwe boetes voor een aantal veel voorkomende verkeersovertredingen.
Overzicht
- Rijden met je telefoon in de hand: € 430.
- Bumperkleven: tussen de €380 en €900, afhankelijk van de snelheid en sneldheid
- Onnodig links rijden: € 280
- Rechts inhalen: € 310
- Geen voorrang verlenen aan rechts: € 310
- Onnodig toeteren: € 310
- Afslaan zonder richting aan te geven: € 120
- Over de stoep rijden: € 190
- Stil staan op een stoep: € 120
- Door rood licht rijden: € 310
- Stilstaan op de vluchtstrook zonder goede reden: € 310
- Geen autogordel dragen: € 190
- Fout parkeren: € 120
- Fout parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats: € 380
- Onleesbare kentekenplaat: € 180
Waarom verhogen?
Waar de vorige Minister van Justitie en Veiligeheid, VVD'er Dilan Yeşilgöz, een verhoging gebruikte om gaten in de begroting te dichten, zegt de huidige minister, VVD'er David van Weel, hier op tegen te zijn. De huidige verhoging heeft volgens hem enkel en alleen te maken met een zogenaamde inflatiecorrectie. Een wettelijk verplichte stijging van de boetes dus, waardoor de meeste bedragen op 1 februari worden verhoogd met een tientje.
Dat betekent sommige knetterhoge boetes nu nóg hoger worden. Ter illustratie: in België lap je 174 euro voor bellen achter het stuur, terwijl je in Nederland per 1 februari maar liefst 430 euro moet betalen. Door rood licht rijden kost je bij onze zuiderburen 174 euro, maar in Nederland kost dat 'grapje' 310 euro. En ook snelheidsovertredingen zijn fors lager in België.
Zelfs het Openbaar Ministerie uitte enige tijd terug kritiek op de hoge boetes in ons land. De angst bij justitie is dat de bevolking het straks niet meer pikt dat de boete voor een lichte verkeersovertreding, zoals fout parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats (380 euro), bijna even hoog is als de boete die voor mishandeling (400 euro) wordt opgelegd. Justitie pleitte zelfs voor verlaging van een aantal verkeersboetes.
"De top van het OM signaleert bij ‘de burger’, maar ook bij rechters en politieagenten ‘een afnemend draagvlak’ voor de ‘toenemende hoogte van geldboetes’", aldus Het Parool in september 2023. "Justitie waarschuwt dat dit ertoe kan leiden dat agenten vaker een waarschuwing gaan geven, in plaats van een boete op te leggen. En dat burgers vaker in beroep zullen gaan als ze zijn beboet."
Inmiddels zijn de boetes dus nóg verder opgehoogd en lijkt het er sterk op dat die trend zich door zal zetten in de toekomst. Helaas pindakaas.
- HvN, ANWB, HLN
- NL Beeld / Regiofotografie