Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Giel de Winter: ‘Het Jachtseizoen is een soort tikkertje voor volwassenen'

Ze trekken al jaren miljoenen kijkers op YouTube, maar nu maken Giel de Winter, Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens – de mannen van Stuk TV – de overstap naar de televisie. Hun online kijkcijferhit Het Jachtseizoen, waarin BN’ers ontsnappen en uit de handen van de drie heren moeten zien te blijven, is vanaf aanstaande zaterdag (11 september) te zien op SBS6. Inclusief reclameblokken natuurlijk.

Giel de Winter

“Met Giel de Winter.”

Giel! YouTubers op tv: is dat niet vloeken in de kerk?

“Noem het maar gerust héél erg vloeken in de kerk. Zeker in mijn geval. Jarenlang heb ik geroepen dat de televisie niet mijn vriend is. Te weinig snelheid, te lange reclames, een compleet andere doelgroep. En nu gaat ons product naar tv en vind ik het supervet.”

Tv is voor bejaarden, zeggen YouTubers toch altijd?

“Nou, tv is in ieder geval voor een stuk oudere doelgroep, ja. Dat klopt.

Ik merk het zelf ook. Elke keer als ik op de bank zit, moet ik tig keer zappen tot ik eindelijk een programma tegenkom dat ik best oké vind. Maar in plaats van dat ik alleen een grote bek heb en voor de uitdaging wegloop, ga ik hem gewoon aan. Voor ons als programmamakers is het een prachtige kans om van het format dat wij vijf jaar geleden hebben bedacht een nog groter succes te maken. Wat dat betreft is dit een logische stap.”

En op zaterdagavond, prime time!

“Precies! We krijgen meteen de beste tijd in de hele televisiewereld, haha. Dat SBS6 in ons gelooft, is heel belangrijk voor ons. Als ze dit programma weg hadden willen zetten op 11 uur ’s avonds, had ik het niet gedaan. Ik leid liever imagoschade op deze manier dan dat ik imagoschade leid terwijl we ergens laat op de avond worden weggestopt.”

Voor de digibeten onder ons: wat houdt Het Jachtseizoen in?

“Eigenlijk is het een soort tikkertje voor volwassenen. In elke aflevering slaan twee BN’ers – op YouTube is het er één – voor ons op de vlucht. Ze krijgen vier uur de tijd om uit onze handen te blijven. Om hun arm dragen ze een gps-tracker, die om de tien minuten hun exacte locatie naar ons doorstuurt. Om ons een stap voor te blijven, mogen ze de hulp inschakelen van heel Nederland. Ze mogen bijvoorbeeld liften en gebruik maken van het openbaar vervoer, maar in elk vervoersmiddel mogen ze slechts 20 minuten blijven zitten. Daarna moeten ze overstappen. Ook mogen ze van tevoren alvast twee vervoersmiddelen ergens klaar laten zetten. In één van de voorgaande seizoenen maakte Rico Verhoeven er bijvoorbeeld echt een spektakel van. Hij had zowel een boot als een vliegtuig geregeld. Hem kregen we echt niet te pakken.”

Jullie rijden in een bus vol hightechapparatuur om erachter te komen waar iemand zich bevindt.

“Klopt. Telefoons, tablets, portofoons: we hebben het allemaal bij ons. Zelfs een verrekijker, haha! Het klinkt misschien gek, maar die gebruiken we nog best vaak ook. Maar wat we vooral doen, is proberen een stap vooruit te denken. Als de BN’er net in een auto is gestapt, moet hij er twintig minuten later dus weer uit. Wat is dan een logische plek om over te stappen op een ander vervoersmiddel? Een tankstation misschien? Dan rijden we daar op de gok naartoe. Het hele programma verplaatsen we ons op die manier in het hoofd van degene die op de vlucht is. Als hij of zij een helikopter regelt, zetten wij Flight Tracker aan en zien we linea recta waar de helikopter heenvliegt. Dan hebben we dus continu zicht, in plaats van één keer in de tien minuten. Dat vergeten BN’ers weleens. Al blijft een helikopter natuurlijk sneller dan een bus.”

Op YouTube trekken jullie minimaal een miljoen kijkers, vaak zelfs twee of drie miljoen. Ben je niet bang dat de kijkcijfers op televisie tegenvallen?

“Nee. Natuurlijk vind ik het spannend om zo’n kijkcijferkanon naar de tv te brengen, maar ik heb er het volste vertrouwen in. Omdat ik weet dat we een goed product hebben afgeleverd. Dus ik zou zeggen: ga lekker kijken. Hoe meer kijkers, hoe beter.”

Het Jachtseizoen is vanaf aanstaande zaterdag (11 september) wekelijks om 20.30 Uur te zien op SBS6. BN’ers die meedoen zijn onder meer Najib Amhali & Wendy van Dijk, Katja Schuurman & Babette van Veen, Herman den Blijker & Bram Krikke en Simon Keizer & Britt Dekker.

Misschien ook voor jou:
Utrecht Hooligans Forever geeft inkijkje in keiharde 'bosvechtcultuur'
Entertainment
  • Bruno/Brunopress.nl