Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Ja hoor, Max Verstappen doet het gewoon en is de koning van Zandvoort!

In een zinderende race tussen de duinen wist Max Verstappen de aanstormende Mercedessen van zich af te houden. Vrijwel onbedreigd ging hij naar een razend populaire thuisoverwinning.

Max Verstappen is de Koning van Zandvoort!

Na 36 jaar afwezigheid is het dan eindelijk zover: de Grand Prix van Nederland is terug op Zandvoort. Onder de ogen van 75.000 fanatieke leden van het oranje legioen trap Max Verstappen de race meteen met een knaller af: hij start ondanks een DRS-weigering vanaf pole position.

Daarachter is het Lewis Hamilton, op slechts 0,038 van een seconde achterstand. Met Valtteri Bottas achter zich staat Lewis er strategisch het sterkst voor. Red Bull's tweede rijder vinden we namelijk pas op plek 16. Althans, daar had Perez zich gekwalificeerd. Het team heeft meteen de kans gepakt om de motor te wisselen, waardoor Checo vanuit de pits zal starten. Daar wordt hiji vergezeld door de gerepareerde Wlliams van Nicholas Latifi.

Iedereen start op de dit weekend keiharde Soft band, waardoor de eerst stint cruciaal is om een gaatje te kunnen slaan. Het is immers aardig moeilijk om in te halen op het circuit in de duinen. Het is te hopen dat de Mercedessen zich in de eerste bocht kalm kunnen houden.

Start

Max Verstappen richt de auto naar binnen om hamilton af te snijden. Maar dat bliojkt niet nodig: de start van de Nederlander is simpelweg perfect. Max slaat meteen een gat van 1.7 seconden naar Hamilton, die gevolgd wordt door Bottas, Gasly, Leclerc, Sainz, Alonso, Ocon, Ricciardo en grote verliezer Antonio Giovinazzi. De Italiaan zat al vanaf de Hugenholtzbcht in de clinch met de Alpines. Het gaat zo wild dat Antonio even de wagen van Alonso aantikt.

George Russell meldt dat er rook uit de wagen van Daniel Ricciardo komt. We zien inderdaad grijze pluimen, maar het lijkt mee te vallen. Meer dan een beetje overflow lijkt het niet te zijn. Al snel stopt de McLaren met roken.

Na vijf ronden heeft Verstappen meerdere keren de snelste ronde op zijn naam gezet. Hamilton is inmiddels op 2,5 seconden afstand gereden. Ongeveer net zo ver daarachter vinden we Valtteri Bottas. Pierre Gasly houdt zich goed staande voor de beide Ferrari's van Leclerc en Sais. Daarachter klaagt Esteban Ocon dat Alonso te langzaam is. Alpine reageert echter niet met teamorders.

Perez gooit het weg

Na acht ronden heeft Verstappen de Haas van Mick Schumacher al op een ronde gezet. Wat er met de jonge Duitser aan de hand is is niet duidelijk. De baan is kort, maar toch niet zo kort? Twee plekken voor Schumi jr. is het Sergio Perez. De Mexicaan is op de allerhardste band gestart. Die heeft hij echter alweer kapot geremd bij een inhaalpoging op Nikita Mazepin. Checo moet meteen de pits weer in en mag van voren af aan beginnen.

Met elf ronden op de teller komen er berichten vanuit Red Bull dat Lewis Hamilton naar een tweestop strategie over zal gaan. Zelfs met de hardste compound is de Soft kennelijk niet sterk genoeg voor een lange stint. Hamilton begint gas te geven om het maximale uit de banden te halen. Het gat naar Verstappen slinkt iets naar 2,8 seconden.

Sebastian Vettel is echter degene die het spits afbijt. Op ronde 11 gaat de Aston Martin al naar binnen. De Duitser valt terug naar P19, voor Schumacher. Inmiddels heeft Sergio Perez de snelste ronde op zijn naam staan. Vanaf een achttiende plek heeft hij nog genoeg goed te maken.

Nicholas Latifi laat zien dat inhalen op Zandvoort toch prima kan: met een prachtige move aan de buitenkant van de Tarzanbocht weet de Canadees de Haas van Nikita Mazepin te verschalken.

Tweestopper

Vooraan is Max Verstappen weer gas gaan geven: het gat is opgelopen tot 3.5 seconden. Dat kan betekenen dat Red Bull reageert met een tweestopper, of dat Verstappen gewoon snelheid over heeft zonder de banden teveel te beschadigen. De banden heel houden doet Perez dit keer ook: bij de Hans bocht weet hij met een mooie dummy Mazepin aan de kant te zetten.

Twee ronden later krijgt Valtteri Bottas een fijne trap na van zijn team: "Valtteri, at this pace we will not interact with the leaders". Vrij vertaald; je rijdt te langzaam, je komt zo niet bij Hamilton en Verstappen in de buurt. Er komt geen reactie vanuit de auto van de Wingman.

Op ronde 21 haalt Mercedes de trekker over: Lewis Hamilton komt binnen. Rechtsvoor zijn ze erg langzaam om het wiel erop te zetten. Hamilton gaat naar de mediums. Red Bull reageert meteen een ronde later met Verstappen. Een stop van 2,7 seconde is ook geen wereldscore, maar het is genoeg om de Schwarzpfeil achter zich te houden. De paarse sectoren van Lewis geven aan dat RBR geen andere keuze had.

Tangbeweging

Valtteri Bottas gaat aan de leiding op ongeveer tien seconden van Verstappen, gevolgd door Lewis Hamilton op slechts twee seconden achterstand. Max lijkt in de val te lopen: met Bottas voor zich loopt hij het risico om afgeremd te worden. De Mercedes is op de Medium bovendien de snellere auto. Het voordeel van Verstappen begint te slinken, al klaagt Bottas al over de radio over vibraties.

Hamilton komt zienderogen dichterbij: op ronde 26 is het zomaar 1,2 seconden. Lewis voelt zich duidelijk veel prettiger op de band met de gele rand. Bottas wordt ondanks de vibraties buiten gehouden in een poging om de Red Bull af te stoppen. Verstappen lijkt echter terug te houden om een gevecht met de Fin te vermijden. Een klein foutje kan Hamilton er zomaar langs laten. Of erger: contact met Bowling Bottas.

Op ronde 29 gaat Verstappen er toch naartoe. Hamilton blijft wijselijk op afstand, hij wil zijn banden niet riskeren. Een ronde later zit Max in de Arie Luyendijk bocht al in de versnellingsbak van de Mercedes. Met DRS knalt de Red Bull er op kinderlijk gemak voorbij. Hamilton is meegereden met Verstappen, maar wordt toch geblokt in Tarzan door de Fin. In de aanloop naar Hugenholtz laat Valtteri hem er alsnog langs, maar de kans is verkeken. Na ronde 32 is het gat zomaar 1.5 seconde. Bottas gaat meteen naar binnen, zijn werk is gedaan.

Billenknijpen voor Bottas

Hoe zit het eigenlijk met die andere tweede toprijder? Sergio Perez hebben we weinig gezien, maar hij is inmiddels alweer achtste door inhaalacties en pitstops van rivalen. Die punten zijn hard nodig in het constructeurskampioenschap. Ferrari brengt Charles Leclerc naar binnen voor de laatste stop van de eerste stint. De Monegask gaat naar Hard, net als Carlos Sainz. Door de stop komt Pierre Gasly weer terug op P4.

Op ronde 37 worden we geconfronteerd met een dubbele gele vlag. Even later zien we Sebastian Vettel zijn weg vervolgen. In de herhaling wordt duidelijk waarom: bij het ingaan van Hugenholtz verliest de Duitser de staart van zijn Aston Martin. Hij eindigt overdwars op de buitenkant van de bocht, recht in het pad van een aanstormende Valtteri Bottas. De Fin schiet met blokkerende voorwielen rakelings langs de gestrande auto. Het kost Bottas 1,5 seconde, iets dat Verstappen goed uitkomt.

Op ronde 40 trekt Mercedes opnieuw als eerste Hamilton naar binnen, net als Verstappen een aanzet geeft voor zijn volgende stop. Opnieuw reageert Red Bull met Max een ronde later. Dit keer is de stop een stuk sneller: 2,1 seconden. Hamilton staat op een gebruikte set Mediums, terwijl Verstappen het moet doen met nieuwe Hards. Met nog 31 ronden te gaan kan de balans tussen die twee compounds nog wel eens voor spanning gaan zorgen.

Max vraagt meteen aan zijn engineer of de Hard eigenlijk wel een goede band is. Red Bull doet het namelijk vaak niet erg lekker op de hardere compounds. 'Het is een prima band op de Ferrari's', klinkt het antwoord. Een gat van ongeveer drie seconden geeft Verstappen geen reden om achterover te gaan leunen.

Achter de top twee is het nog altijd Bottas, gevolgd door Gasly, Leclerc, Sainz, Perez, Alonso, Ocon, en Ricciardo in de top tien.

Sir Lewis schiet in de stress: hij is het niet eens met de beslissing om zo vroeg op de tweede set Mediums over te gaan. Hij vindt de laatste stint veel te lang om echt gas te kunnen geven. Zelfs met de licht gebruikte set is hij er niet zeker van dat hij het tot het einde zal redden. Maar die verhalen hebben we natuurlijk al eerdergehoord. Hamilton komt echter meerdere keren op de radio om de beslissing in twijfel te trekken.

Het standaard verhaaltje komt opnieuw voorbij: een paar ronden na zijn laatste klaagsessie zet Lewis de snelste ronde van de race. Na een paar ronden is het gat zomaar weer 2,6 seconden, dat was eerder nog bijna vier. Het lijkt er echter op dat Mercedes denkt aan een driestopper: achter Valtteri Bottas zit een enorm gat naar Pierre Gasly. Een undercut in de stijl van Hongarije 2019 of Spanje 2020 kan een optie zijn voor Hamilton. Verstappen zou niet kunnen reageren, aangezien Bottas op slechts veertien seconden achterstand zit.

Racen of sparen?

Hamilton en zijn engineer Pete Bonnington krijgen het aan de stok met elkaar op ronde 54. Bono wil dat Lewis gas terugneemt om het einde van de race te halen. Hamilton probeert echter uit alle macht Verstappen bij te halen: het gat is op dat moment slechts 1,1 seconden. Sir Lewis antwoordt lekker direct: ik ga niet langzamer rijden, ik wil racen. Bono bindt meteen in. Vanwege het drukke verkeer loopt de achterstand echter meteen weer op naar 1,8 seconden.

Vanaf ronde 59 wordt duidelijk dat Hamilton zijn kruit verschoten heeft. Per ronde weet Verstappen secondes terug te pakken op de Mercedes. Lewis bevestigt over de radio dat de banden minder beginnen te worden. Met tien ronden te gaan is het gat 4,2 seconden. De 'Powered by AWS' grafiek die de banden van Max als donkerrood aangeeft negeren we maar even. Dat doen ze bij Red Bull ook: Max krijgt te horen dat Lewis door zijn banden heen is.

Botsauto's in de achterhoede

Intussen heeft Sergio Perez de McLaren van Lando Norris gevonden. De twee vechten om twee puntjes en P9. De rechtuit snelheid van de McLaren lijkt genoeg te zijn voor Norris om de Red Bull achter zich te houden. Een paar bochten verderop maken Carlos Sainz en Fernando Alonso zich op voor een strijd om P6.

Perez weet als eerste zijn man te pakken, maar het gaat niet zonder slag of stoot. In Tarzan probeert hij het buitenom bij Noris, maar de jonge Brit geeft hem iets te weinig ruimte. Het linkerachterwiel van de McLaren slaat een stuk van de vloer weg bij de Red Bull en raakt daarna nog een keer het voorwiel van Perez. Afgezien van een paar losse stukken carbon loopt het gelukkig met een sisser af. Perez gaat als eerste de Hugenholtz in en pakt P9.

Valtteri Bottas wordt wederom naar binnen gehaald voor een enorm langzame stop van vijf seconden. Bottas krijgt te horen dat hij geen snelste ronde mag zetten: Hamilton moet namelijk een vrije stop hebben. Valtteri gaat er echter alsnog voor. Mercedes strategist James Vowles beveelt Wingman nogmaals van zijn gas te gaan. Bottas luistert, maar is toch te snel. Hamilton reageert gepikeerd dat hij zijn extra punt kwijt is. Met een derde stop van 3,5 seconden heeft hij nog een volle ronde om hem terug te pakken.

King of Zandvoort

Het zal Max Verstappen allemaal een worst zijn. Door de dubbele stop is alle druk er bij hem vanaf. Onbedreigd gaat hij naar een razend populaire thuisoverwinning. Hamilton weet alsnog op zijn laatste ronde de snelste ronde te grijpen. Daarmee beperkt hij de schade, maar Max Verstappen is weer terug aan de leiding van het kampioenschap!

Gewikkeld in de Nederlandse vlag viert Verstappen zijn overwinning tegenover een uitzinnig publiek. Onder het toeziend oog van de koninklijke familie en toegezongen door Davina Michelle krijgt hij op het podium een nat pak van de Mercedes-rijders. Het feest gaat ongetwijfeld nog tot in de late uurtjes door.

Resultaten

Sport
  • Autobahn
  • Pro Shots/Action Images