@media (max-width: 679px){#fig-614a149aabdfa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aabdfa img{#fig-614a149aabdfa img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-614a149aabdfa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aabdfa img{#fig-614a149aabdfa img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Rondje Zandvoort

@media (max-width: 679px){#fig-614a149aac716 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aac716 img{#fig-614a149aac716 img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614a149aac716 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aac716 img{#fig-614a149aac716 img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-614a149aac716 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aac716 img{#fig-614a149aac716 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-614a149aac716 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aac716 img{#fig-614a149aac716 img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-614a149aac716 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614a149aac716 img{#fig-614a149aac716 img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}Olav Mol

Formule 1-commentator Olav Mol: ‘Er zit zóveel gif bij Red Bull!’

Olav Mol (59) was al de stem van honderden Grands Prix, nooit had hij gedacht er ook eentje in Nederland van commentaar te voorzien. Dit weekend is het toch echt zo ver. Gaat Red Bulls Verstappen profiteren van het thuisvoordeel? Gaat het publiek zich normaal gedragen tegenover Hamilton? Krijgt Allard Kalffeen hand? En de belangrijkste vraag: krijgen we een Nederlandse wereldkampioen? “De coureurs zullen op Zandvoort denken: zo de knetter hé, dit is verdomme wel even een rondje!”

Had je pakweg tien jaar geleden kunnen denken dat er een Grand Prix in Nederland zou zijn?

“Nooit, never, helemaal nooit. De Formule 1 is al in 1985 weggegaan uit Zandvoort. De jaren daarna ben ik er nog best vaak actief geweest, tot 2000 deels met een eigen raceteam. Daarna is het er qua internationale autosport minder geworden. Ik heb er never never nooit rekening mee gehouden dat er weer een Grand Prix zou komen, ook omdat Bernie Ecclestone jarenlang de baas was. Hij wilde niet twee GP’s dicht bij elkaar hebben, omdat die dan elkaars ruif leegeten. Als je vroeger een cirkel van 700 kilometer om Zandvoort trok, had je de Grands Prix van België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Er was eigenlijk geen ruimte voor nog een GP in Europa. Maar ja, dan komen er nieuwe eigenaren die naar andere dingen kijken.”

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Het land kijkt ontzettend uit naar Zandvoort, welk gevoel heb je er zelf bij?

“Ik snap ontzettend goed dat het hele land ernaar uitkijkt, maar het hele land moet ook beseffen dat het voor ons één van de 23 Grands Prix is die we doen. Een week eerder doen we die van België, een week na Zandvoort alweer die van Italië. Tuurlijk is het tof om een thuiswedstrijd te doen, maar eigenlijk vind ik persoonlijk het belangrijkste dat een nieuwe generatie Nederlanders naar een Grand Prix in eigen land kan komen. We zien ze overal op de wereld, overal heb je die oranje vlekken op de tribune. Nederlanders vinden het leuk om te reizen, denken bij een weekendtripje: waarom niet naar Boedapest, gaan we gelijk naar de Grand Prix. In Australië kom je backpackers tegen. Dat heeft de ogen geopend van de organisatoren, dat kwam ook mede doordat ene Max Verstappen een beetje mee begon te doen. Dachten ze: we zien overal die oranje vlekken, kunnen we daar geen oranje zee van maken? Zo is die deal er gekomen.”

Maar toch, je bent zelf circuitspeaker geweest op Zandvoort.

Dat zal toch iets bij je losmaken, of ben ik dan te romantisch?

“Dat weet ik pas als ik er ben, want zoals het circuit er nu bij ligt, ben ik daar natuurlijk nog niet geweest. En als ik heel eerlijk ben: het Zandvoort van een paar jaar geleden had voor mij nou geen Formule 1-uitstraling. Nou is er de laatste jaren onder het nieuwe management ontzettend veel gebeurd, dat is supertof. Maar als ik er ben zal ik grote stukken niet eens herkennen, omdat er tribunes en tenten staan op plekken waar ze nooit hebben gestaan. De aankleding van Zandvoort is opeens met de kleuren van Mercedes, Ferrari, Red Bull en al die andere teams die er zijn. Dat geeft altijd een bepaald sfeertje. Maar uiteindelijk gaan wij gewoon aan het werk zoals we dat normaal gesproken ook doen en hoop ik dat we een leuke wedstrijd te zien krijgen.”

‘Zandvoort is wel een baantje, hoor! Het is een oldskool circuit dat veel indruk zal maken op de coureurs, ze zullen er veel respect voor hebben’

Verstappen heeft het thuisvoordeel, maar als je puur kijkt naar de baan, wie is dan in het voordeel? Red Bull of Mercedes?

“Ik hoop misschien wel de McLaren, want weet je: de sport is voor mij vele malen groter dan Mercedes of Red Bull. Het zou toch waanzinnig zijn als opeens blijkt dat teams als McLaren of Aston Martin als een dolle gaan op die baan? Ik verwacht het niet, maar thuisvoordeel bestaat in ieder geval niet in de Formule 1. Laat ik het anders zeggen: misschien een rondje of tien. Daarna rijden die jongens gewoon weer onder elkaar, ook doordat ze tegenwoordig van alles kunnen simuleren. We moeten uitgaan van een gevecht tussen Mercedes en Red Bull en we hebben dit jaar al gezien dat er soms maar ééntachtigduizendste van een seconde tussen zit. Als de een op het rechte stuk een windvlaag meekrijgt staat ie op poleposition. Nou, vertel mij dan maar wie dat is. Als het regent wordt het een ander verhaal, hoewel teams tegenwoordig zó goed zijn voorbereid. Er zullen weinig verrassingen zijn, het gaat er meer om welk poppetje zich thuis voelt op het circuit. Dan hoef je je over de topcoureurs geen zorgen te maken, maar jongens als Nicholas Latifien Nikita Mazepin hebben hun koppie er niet altijd bij. Dan is Zandvoort wel een baantje, hoor! Het is een oldskool circuit dat veel indruk zal maken op de coureurs, ze zullen er ook veel respect voor hebben, zoals dat ook zo is voor de circuits van bijvoorbeeld Spa-Francorchamps en Suzuka. Dat geldt minder voor de platte pannenkoekbanen van Bahrein, Saoedi-Arabië en China.

Daar is het de uitdaging hard te gaan, maar wekt de baan geen indruk of respect. Bang zullen de coureurs niet zijn in Zandvoort, maar ze zullen de eerste rondjes wel denken: zo de knetter hé, dit is verdomme wel even een rondje! En zo moet het ook zijn.”

Als er nu een pistool op je hoofd wordt gezet en je hebt één seconde bedenktijd, wie wordt er dan wereldkampioen?

“Max.”

Ja?

“Nou ja, het momentum ligt wel aan die kant. De andere teams kunnen hun best doen om het anders te laten lijken, maar wij zijn daar elke race. Je voelt de gretigheid van Red Bull en natuurlijk moet het op de baan gebeuren, maar het ligt zo in lijn met de energie die je ziet, voelt en hoort. Mercedes is nu aan het verdedigen, voor het eerst in jaren. En dat is echt anders dan aanvallen. Je merkt dat er zo veel gif in zit bij Red Bull. Je wil alleen niet aanlopen tegen uitvalbeurten, dat is nu al twee keer gebeurd. Moet je er wel van uitgaan dat dat het wel zo’n beetje zal zijn.”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws