Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Wildwest in Amsterdam-Noord: een terugblik op de overval van de eeuw

Uit de editie van 25 augustus 2021: Amsterdam wordt op 19 mei 2021 opgeschrikt door een legendarisch geworden overval op een goudsmelterij. Na een schotenwisseling en achtervolging houdt de politie de verdachten aan, en schiet er eentje dood. Wat is er sindsdien gebeurd met betrokkenen en met het onderzoek? “Ik zag de man met de bivakmuts schieten met zijn machinegeweer. Toen wist ik: dit is serieuze shit.”

Wildwest in Amsterdam-Noord: een terugblik op de overval van de eeuw

Wegwezen hier, wegwezen.

Dat was het enige waar Nadia Congiu aan dacht toen ze op 19 mei een in militaire kleding gehulde man vlak voor zich een enorm wapen zag afvuren. Hij gebruikte dat wapen om haar erop te wijzen dat ze er zo snel mogelijk vandoor moest. Het gebeurde midden op straat, in Amsterdam- Noord. Zomaar in de vroege middag, op een woensdag.

Kort voor de schoten vielen had ze om de hoek een postpakketje opgehaald. Ze besloot daarop met haar Canta-autootje niet rechtsaf te slaan richting huis, maar naar links, om bij de plaatselijke supermarkt nog wat filet americain te halen en wat snoepjes voor haar zes katten. Maar onderweg naar de winkel, op de Meeuwenlaan, werd ze tegengehouden door de man met een bivakmuts op en een wapen in zijn handen.

Drie maanden na dato kijkt Nadia terug op het incident, dat haar in één klap beroemd maakte dankzij een filmpje dat na de overval viraal ging. Ze denkt terug aan het moment dat ze aan kwam rijden op de plaats van de misdaad.

Eerst dacht ze dat er een film werd opgenomen, vertelt Nadia in haar flat, vijf minuutjes rijden van de Meeuwenlaan. “Ik deed mijn raampje open, en vroeg aan de man of hij even aan de kant wilde gaan. Toen hij mij gebaarde dat ik er niet langs mocht, begreep ik nog steeds niet dat het om een overval ging. Ik dacht dat hij van het SWAT-team van de politie was, omdat hij een combatbroek, hoge schoenen en een bivakmuts droeg.” Pas op het moment dat de man zijn enorme machinegeweer de lucht in stak en begon te schieten, werd het Nadia duidelijk wat er speelde. “Toen ik daarna in mijn spiegeltje keek en daarin alleen maar politiewagens zag, wist ik helemaal zeker dat ik aan de verkeerde kant van het verhaal zat. Zeker toen hij begon te schieten. Ik had dat geluid nog nooit gehoord en het klonk doffer dan ik had gedacht: pok, pok, pok.”

Nadia: ‘Toen ik in mijn spiegeltje keek en daarin alleen maar politiewagens zag, wist ik dat ik aan de verkeerde kant van het verhaal zat. Zeker toen hij begon te schieten’

Het lukte Nadia om haar Canta in zijn achteruit te zetten, maar met het keren van het autootje redde ze het niet in één draai. “Ik reed bijna een kuil in, waarin drie bouwvakkers aan het werk waren die me met grote ogen aankeken. Die moeten zich rot geschrokken zijn. Eerst hoorden ze schoten en daarna zien ze een Cantaatje bijna hun bouwput in rijden.” Nadia weet het wagentje uiteindelijk toch in twee bewegingen te keren, en gaat er als een haas vandoor. Ze ziet nog net hoe de aanwezige politie in grote paniek is. Even verderop stopt ze, om tot rust te komen. Dan rijdt ze naar huis. “Ik heb de hele weg zitten roepen: what the fuck, what the fuck?” Hoewel Nadia best wat dingen meegemaakt heeft in haar leven, was ze toch even in paniek:

“Dat bleek later. Ik kwam met maar één sok en één schoen thuis. Het andere setje lag nog in de Canta.”

Terroristen?

Max Hoefeijzers is de man die ervoor zorgde dat Nadia’s stuurkunsten nog binnen het uur landelijk verspreid werden. Hij nam namelijk het filmpje op waarop haar manoeuvres te zien zijn, net als het verdere verloop van de overval en de vlucht van de daders. Max was thuis met zijn twee dochtertjes toen hij plotseling knallen hoorde, vertelt hij. “Tak, tak, tak. En hoewel ik wel vaker vuurwerk hoor afgaan in dit deel van de stad, was dit toch anders. Ritmischer.”

Hij keek daarom vanuit zijn raam op eenhoog naar buiten, maar zag in eerste instantie niks. Alleen een politieauto die rustig voorbijreed. Toen volgde weer een serie knallen en zag hij het schouwspel waar iedereen het de rest van de dag over zou hebben. Max: “Ik zag de man met de bivakmuts schieten met zijn machinegeweer. Toen wist ik: dit is serieuze shit. Ik dacht eerst dat het om een terroristische aanslag ging, omdat er maar één persoon te zien was. Maar toen ik meer mannen zag, en ze niet op de vrouw in haar Canta schoten maar in de lucht, begreep ik dat het een overval moest zijn.”

Hulpdiensten nabij het weiland waar de shootout plaatsvond.

Max’ dochtertjes vroegen wat er aan de hand was. “Die vertelde ik dat er beneden boeven waren, maar ik liet ze natuurlijk niet naar buiten kijken.”

Hoewel Max aangeeft haast nooit te filmen, had hij nu wel snel zijn telefoon gepakt, om de gebeurtenissen vast te leggen. “Ik realiseerde me dat het de daders niet te doen was om mensen te vermoorden, waardoor de spanning wat bij me afnam. Maar ik begreep wel dat als deze criminelen gepakt moesten worden filmbeelden hierbij konden helpen.”

Vanuit zijn huiskamerraam registreerde hij de handelingen van de daders. Eerst begreep hij niet waarom ze bij de studio met de roze muren naar binnen gingen. Later bedacht hij welk bedrijf er in het pand ernaast huisde.

“Ik had de naam op de deur weleens gegoogeld, omdat ik benieuwd was waarom er zoveel camera’s aan de muur hingen.”

Eén van de vluchtauto’s vliegt later die dag in de brand, vermoedelijk door kortsluiting.

Max filmt hoe Nadia in haar Canta na enige aarzeling toch rechtsomkeert maakt en ziet hoe meerdere mannen uit het pand van Schöne Edelmetaal komen en spullen in de achterbak van een aantal vluchtauto’s laden. “Dat was heel onwerkelijk. Want in de straat liepen er gewoon mensen rustig langs, alsof er niks aan de hand was.”

Max’ beelden volgen drie wegrijdende auto’s: een Porsche Cayenne die naar de doorgaande weg stuurt, en twee Audi’s die de dichte bebouwing van het stadsdeel in zoeven.

Peters vrouw en dochter zijn intussen in hun kledingkast gekropen, uit angst voor vier zwaargewapende, gecamoufleerde mannen die ze plotseling in de tuin zagen staan

Brandende auto’s

De drie auto’s stuiven dus verschillende kanten op. Niemand vermoedt op dat moment nog dat er een waanzinnige ‘showdown’ zal gaan volgen in het slaperige dorpje Broek in Waterland, op nog geen tien minuten rijden van de Amsterdamse stadsgrens.

De eerste beelden die daarvan viraal gaan zijn die vanuit een auto, waarop twee brandende auto’s te zien zijn, met een stoet aan politiewagens die voorbijgaat. Later blijkt dit op een adres aan de Galggouw te zijn in Broek in Waterland, gelegen aan de provinciale weg die noordelijk Amsterdam uitloopt.

Het volgende filmpje dat op telefoons in heel Nederland is te zien, lijkt van de beveiligingscamera van een huis te komen. Daarop valt te bekijken hoe een auto pardoes een tuin inrijdt en mannen in paniek de auto uitstappen, om daarna aanstalten te maken een greppel of een sloot over te steken. Het is de tuin van de familie Beets waar de tweede vluchtauto van de daders inrijdt. Nog voor alle media erover berichten is te zien hoe een Renault SUV om exact 14.16.46 uur het hek van hun tuin ramt en tegen een boompje tot stilstand komt. Daarop stappen drie gemaskerde mannen uit. Er is nog net te ontwaren hoe ze met een vierde mededader een slootje overspringen. Op weg naar het weiland waarin later een lid van hun groep zal sterven door een politiekogel.

Lees verder op de volgende pagina.

Misdaad
  • ANP, Joost van der Wegen