doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-6147d0d92a1b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92a1b9 img{#fig-6147d0d92a1b9 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-6147d0d92a1b9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92a1b9 img{#fig-6147d0d92a1b9 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Twee broers uit Urk krijgen werkstraf voor geweld tegen Powned-journalist

Oh oh: binnenkort iedereen op de bon door robotische 'superflitspaal'?

Met de MESTA Fusion heeft België de eerste stap gezet naar een totalitair klimaat op de weg. De superflitspaal kan voor allerlei vergrijpen boetes uitdelen, in alle weersomstandigheden, met acht banen tegelijk.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92ad88 img{#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92ad88 img{#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92ad88 img{#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92ad88 img{#fig-6147d0d92ad88 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}flitspaal

Big Brother is watching you. Althans, als je bij onze zuiderburen over de fantastisch bijgehouden wegen knalt. België is namelijk een contract aangegaan met het nogal enge technologieconcern Idemia. Het bedrijf is druk bezig om letterlijk elke activiteit in het dagelijks leven een digitaal element mee te geven door DNA, vingerafdruk en gezichtsherkennings-functies toe te voegen.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');
@media (max-width: 680px){#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b26b img{#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b26b img{#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b26b img{#fig-6147d0d92b26b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Totale controle

Een van de gebieden waar Idemia zich in gespecialiseerd heeft is de totale controle van het verkeer. Via datalogging systemen houdt het bedrijf precies bij wat er op de wegen gebeurt. Ze gaan echter verder dan opslaan van data over verkeersbewegingen. Als onderdeel van de MESTA Series heeft Idemia verschillende surveillancesystemen ontwikkeld. De meest geavanceerde is de MESTA Fusion.

@media (max-width: 680px){#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b44b img{#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b44b img{#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b44b img{#fig-6147d0d92b44b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

MESTA Series

Deze zogenaamde 'superflitspaal' doet veel meer dan boetes uitdelen aan hardrijders. Het apparaat houdt onder alle weersomstandigheden tot acht banen verkeer tegelijk in de gaten en controleert daarbij op bumperkleven, illegaal wisselen van rijbanen, appen achter het stuur, het niet dragen van de gordels, illegaal keren, onnodig de vluchtstrook gebruiken en andere verboden gedragingen.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_middle_article');

De Fusion is direct verbonden met het MESTAcontrol datacentrum, die vervolgens de gegevens doorspeelt naar de overheid. De grote flitspaal kan hierbij samenwerken met de kleinere MESTAcompact, een variant die eenvoudig aan lantaarnpalen bevestigd kan worden. Uiteraard is kentekenherkenning ook een functie, waardoor auto's die bekend zijn bij de politie (of RDW) eenvoudig opgespoord kunnen worden.

@media (max-width: 680px){#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b6ef img{#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b6ef img{#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147d0d92b6ef img{#fig-6147d0d92b6ef img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Kwestie van tijd

Het MESTA systeem wordt al een tijd gebruikt in Frankrijk, wat België de tweede grote klant van Idemia maakt. De palen zitten nog in een proefperiode, maar het is de bedoeling dat er in eerste instantie vierhonderd exemplaren geplaatst zullen worden. Waar ze komen houdt de Belgische overheid uiteraard geheim.

Voorlopig zijn er nog geen geluiden vanuit de Nederlandse overheid om het systeem hier in te voeren, maar we zijn bang dat het een kwestie van tijd is. De science fiction-achtige mogelijkheden van de MESTA Series zullen ongetwijfeld aanslaan bij overheden die graag de schatkist aanvullen met flinke boetebedragen. MESTA zou bijvoorbeeld ook goed kunnen integreren met een eventueel systeem van rekeningrijden.

300

Geniet dus nog maar even van je vrijheid, want als het aan Idemia ligt leven we binnenkort in Minority Report. Er is echter toch een manier om de MESTA Fusion te slim af te zijn: de machine registreert namelijk snelheden tot 300 kilometer per uur. Wil je absoluut ongestraft te hard rijden, dan zul je dus van goede huize moeten komen.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws