Het is simpel gezegd niets meer of minder dan een plak pittig gekruid gehakt, enigszins ogend alsof er rupsbanden overheen zijn gereden. Maar het is wel een van de populairste snacks in Nederland, en ondanks de exotische naam, een puur Nederlandse ontdekking. Tevens is het een snack die de gemoederen soms meer verhitte dan zichzelf in frituurvet.
Maar we beginnen bij het begin, in 1984. Dat jaar bedenkt Gerrit de Vries (van het gelijknamige De Vries Snacks in Dordrecht) de Mexicano. De Vries was eerder ook al de uitvinder van de frikandel, maar daar komen we volgende week op terug. Destijds ging hij wat naïef met zijn nieuw uitgevonden snack om, en dat gebeurt hem nu geen tweede keer. Hij neemt patent op de naam en claimt het intellectueel eigendom van de rechthoekige vorm met de kartels erop. Sindsdien is De Vries Snacks de enige producent van de Mexicano aan alle snackbars in Nederland.
De Vries komt met zijn nieuwe snack op de markt als de voorrondes voor het WK 86 in Mexico nog in volle gang zijn. Dat is de reden dat hij het Mexicano noemt. Maar waar het Nederlands voetbalelftal zich uiteindelijk niet weet te plaatsen voor het WK (waar Diego Maradona furore maakt) is de Mexicano tot de dag van vandaag een enorm succes gebleken.
Paardenvlees
Het recept is redelijk simpel, een platte schijf van pittig gekruid gehakt, gemaakt van rundvlees en varkensvlees. Lang werd ook paardenvlees gebruikt, maar daar werd een paar jaar geleden definitief mee gestopt. Het is een veelzijdig snackje, die Mexicano.
Hij kan perfect solo worden gegeten, maar is ook heerlijk op een broodje met wat sla eronder.
Qua saus baadt hij zichzelf het liefst in curry- of satésaus.
Het is een veelzijdig snackje, die Mexicano. Hij kan perfect solo worden gegeten, maar is ook heerlijk op een broodje met wat sla eronder
Tachtig procent van de snackbars in Nederland verkoopt de Mexicano, waar hij zelden in de koelvitrine blijft liggen. Maar wat populair is, wordt vaak met afgunstige ogen bekeken door de concurrentie. In 2016 treft een medewerker van De Vries in Frankrijk een snack aan die vrijwel identiek is aan de Mexicano. Onder de naam Mexicano Escalero blijkt de firma Bakx Foods een tweeling van de snack op de markt te hebben gebracht in Frankrijk en België. Bakx stelt dat de Mexicano inmiddels een soortnaam is geworden en daarom gebruikt zou mogen worden. De Vries start een gerechtelijke procedure om die snack van de markt te krijgen, maar krijgt slechts deels haar zin. De rechter oordeelt dat de naam inderdaad niet gebruikt mag worden. De vorm echter mag Bakx wel gebruiken, want dat blijkt een ander verhaal. Inmiddels zijn er namelijk al meerdere snacks op de markt die uiterlijk sterke gelijkenis met de Mexicano vertonen. Zo heeft Mora de Carrero, Beckers de Chileno, Van Reusel de Belcanto en Mekkafood de ribburger. Allemaal lapjes vlees met ribbels. Dus met de vorm onderscheidt de Mexicano zich niet meer ‘significant’ van andere snacks, oordeelt de rechter. En daardoor zal alleen de vorm door de consument niet meer als merk worden herkend.
In 2018 gaat De Vries Snacks op in De Vries Van Oers. Dat nieuwe bedrijf zet op de eerstvolgende horecavakbeurs vol in op de Mexicano, die onder meer qua logo en lettertype een make-over krijgt. Maar ook wordt de snack nu, vergezeld met recepten, aangeprezen als onderdeel van de maaltijd. Zo zijn er recepten voor Mexicano op stokbroodjes of geregen aan spiesjes. Bovendien is de Mexicano dan wel in vrijwel elke snackbar te krijgen, maar kom je hem maar zelden tegen bij benzinepompstations of in lunchrooms. Daar hoopt het bedrijf nog terrein te winnen. Kortom, we zijn nog lang niet van deze pittige snack af.
Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.
- iStock