doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Porsche probeert jonge vrouwen binnen te hengelen met roze auto's

Met 'Frozen Berry Metallic' moet Porsche de harten van het vrouwelijke koperspubliek gaan veroveren.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
Porsche probeert jonge vrouwen binnen te hengelen met roze auto's

Als een van de sportieve telgen van de gigantische Volkswagen Group gaat het Porsche de laatste tijd goed voor de wind. Lucratieve cashcows zoals de Macan, Panamera en Cayenne zorgen ervoor dat er meer dan genoeg omzet gedraaid wordt om vette sportwagens te blijven bouwen. Daar worden we hier op de redactie warm van, maar een groot deel van het autokopend publiek laat Porsche volledig koud. En daar zijn ze in Stuttgart niet bepaald blij mee, zo schrijft Handelsblatt.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Midlife-mobile

Porsche verkocht afgelopen kwartaal 71.986 auto's, een stijging van 31 procent ten opzichte van vorige jaar. Zeer positief dus, maar in Duitsland zijn maar liefst zeven van de acht kopers van het mannelijke geslacht. Vertaald naar cijfers is slechts 13 procent van de Porsche-kopers een vrouw. In China is dat bijvoorbeeld 27 procent.

Dit zien de Duitsers als een probleem. Aangezien over het algemeen alleen mannen van middelbare leeftijd het zich kunnen veroorloven om een Porker aan te schaffen begint het merk steeds meer te lijden onder een midlife-crisis imago. Als vooruitstrevend merk wil Porsche zich niet beperken tot die doelgroep.

Frozen Berry

Met een nieuwe marketingcampagne hoopt Porsche een jongere, vrouwelijke clientele aan te spreken zonder zich te ontvreemden van de harde kern van oude mannen met diepe zakken. Het eerste punt op de agenda is een nieuwe kleur: 'Frozen Berry Metallic'. Dat klink een beetje als een Ben & Jerry's ijsje, maar de kleur kan nog het beste beschreven worden als een lichte tint roze. Beetje stereotyperend, Porsche. Kijk maar uit voor de keyboard warriors.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_middle_article');

Aandacht voor detail

Volgens Gabi Lück van marketingbureau Think New Group in München is het nieuwe kleurtje inderdaad niet genoeg om de waardering van vrouwelijke kopers te winnen.

Ze kijken namelijk verder dan de auto zelf en de cijfers op het papiertje. Het totaalplaatje moet kloppen. Duurzaamheid, milieuvriendelijkheid zijn daarbij belangrijke pijlers: "Het wordt voor een puristisch en masculien merk als Porsche een echte spagaat. Vrouwen hebben veel oog voor detail, maar dat gaat verder dan de precieze werking van de techniek. Ze hebben een goed gevoel voor het opmerken van blinde vlekken. De variatie-mogelijkheden gaan bij Porsche de goede kant op. Maar of 'Frozen Berry' de juiste kleur is, durf ik te betwijfelen."

Kleurtjes en kunstleer

Porsche's Chief Sales Officer Detlev von Platen denkt toch dat het nieuwe kleurtje meer vrouwen naar het merk zal trekken. Daarnaast zet hij in op het gebruik van kunstleer. Het traditionele lederen interieur dat zo nauw geassocieerd wordt met Porsche zou volgens Von Platen een breekpunt kunnen zijn voor vrouwelijke potentiële kopers: "We bieden nu leder-vrij uitrustingsniveaus aan voor de Taycan. Dit is een belangrijke optie voor veel vrouwelijke klanten. We willen meer vrouwen als klanten aan ons binden".

Mocht je het je afvragen: jazeker, die synthetische leren stoelen kun je ook krijgen in het roze.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws