137 kilometer per uur te hard
De achttienjarige Amerikaanse Barret Riley kwam samen met vriend Edgar Monserratt Martinez op 8 mei in Fort Lauderdale in Florida om het leven. Toen Riley 185 kilometer per uur reed in zijn Tesla Model S verloor hij de controle over het stuur en crashte tegen een muur. Als gevolg ontstond er een autobrand en de twee kwamen om het leven. Op de plaats was een snelheidslimiet van 48 kilometer per uur, meldt Miami Herald.
Tesla
De vader van Martinez legt de schuld van het ongeluk niet bij Riley, maar bij fabrikant Tesla. Voor het ongeluk reed Riley 178 kilometer per uur in een 80 kilometer zone. Daarom besloten de ouders van Riley een begrenzer te laten monteren door Tesla waarbij de auto nog maximaal 136 kilometer per uur kon rijden.
Begrenzer
Volgens de aanklagers ging het echter mis toen de auto terugkwam van een servicebeurt. Daar zou de begrenzer verwijderd zijn zonder toestemming van de ouders van Riley. Bovendien vonden ze de accu in de Tesla niet veilig genoeg. “Als een batterij brand vat, dan vatten ze allemaal vlam. In de twee accu’s zitten honderden batterijen.” Hierdoor hoopt de familie van Martinez Tesla verantwoordelijk te stellen voor het ongeluk en zo een flinke schadevergoeding te kunnen cashen.
Tesla heeft een reactie gegeven over het ongeluk aan de krant. Het claimt dat geen enkele auto een crash met die snelheid had kunnen weerstaan.
- Unsplash