Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Verstappen wil cockpit niet aanpassen: 'Dan valt m'n kop er maar af'

De Grand Prix van Turkije wordt een zware rit voor de coureurs. Ze krijgen met hevige g-krachten te maken in een aantal bochten op het Istanbul Park circuit. Om de rit wat comfortabeler te maken, kunnen ze extra schuim in hun cockpit laten installeren, maar Max Verstappen wil daar niets van weten.

Verstappen wil cockpit niet aanpassen: 'dan valt m'n kop er maar af'

Het is alweer bijna een decennium geleden dat er een Grand Prix werd gehouden op het Turkse circuit, wat als één van de beste ontwerpen van designer Hermann Tilke wordt gezien. Voor de coureurs is het een uitdaging, want in sommige bochten krijgen ze met een kracht van 4 tot 5 g te maken. Dat voelt alsof je een gewicht van 50kg aan je nek hebt hangen. Geen pretje dus.

Extra padding

Om de rit wat minder zwaar te maken, hebben coureurs de optie om extra padding in hun cockpit te laten installeren. Een aantal coureurs, onder wie Alexander Albon, de teamgenoot van Max Verstappen, maakt daar dankbaar gebruik van. Verstappen zelf wil juist geen extra padding, want dat vinden hij en zijn vader belachelijk: "Ik kan me de eerste F3 test die ik deed herinneren. Na een dag kon ik mijn nek niet meer recht houden. En toen moest ik dat opvulschuim erin doen, en mijn vader lachte me uit dat ik dat gebruikte. Sinds die dag weiger ik om opvulling naast mijn hoofd te plaatsen. Ik heb liever dat m'n kop eraf valt dan dat ik met opvulling rij. Dus dit weekend is dat net zo.”

Vrije training

Inmiddels is de eerste vrije training gehouden op het Istanbul Park circuit. De baan was naar verluidt erg glad, wat voor verrassende resultaten zorgde. Favorieten Hamilton en Bottas presteerden slecht, met de vijftiende en negende tijd als resultaat. Verstappen en zijn teamgenoot Albon waren juist zeer succesvol en werden eerste en tweede.

Sport
  • Autobahn.eu
  • Red Bull Content Pool