doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Bij de politierechter: 'stratenmaker op drift'

Het stopteken van de politie had op Rogier niet het gewenste effect. Pas drie genegeerde rode stoplichten en een levensgevaarlijke dollemansrit later kwam hij eindelijk tot stilstand.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
Bij de politierechter: 'stratenmaker op drift'

Automobilist crasht na wildemansrit’ staat in februari 2017 boven een bericht op www.politie.nl. Het artikel eronder laat zich lezen als een scène uit een weinig geloofwaardige politieserie.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Op zaterdagavond om kwart voor negen trekt een auto in Vianen de aandacht van twee surveillerende agenten. Ze besluiten tot een routinecontrole en geven de bestuurder een stopteken, maar dat pakt averechts uit. Onmiddellijk drukt de man het gaspedaal stevig in en dooft hij zijn lichten, in de hoop de achtervolgende politieauto zo snel mogelijk af te schudden.

Met dik zestig kilometer per uur doorkruist hij een woonwijk waar dertig kilometer per uur de max is.

De rode lichten op een kruispunt negeert hij voor het gemak om vervolgens op de oprit naar de A2 richting Amsterdam het gaspedaal pas echt goed in te drukken. De achtervolgende agenten, die inmiddels versterking hebben opgeroepen, zien hoe de auto met een snelheid van 170 kilometer per uur en nog altijd zonder licht tussen de overige weggebruikers door slalomt. Met drie politiewagens met loeiende sirenes in zijn kielzog neemt de wegpiraat afslag 9, waarna hij opnieuw een rood stoplicht negeert en met 120 kilometer per uur, waar slechts 80 is toegestaan, de Weg der Verenigde Naties op scheurt. Even verderop besluit hij opnieuw de A2 op te rijden, maar nu in tegenovergestelde richting. Het gaat nog harder dan daarvoor. Met snelheden die richting de 200 per uur gaan probeert hij tevergeefs aan zijn achtervolgers te ontkomen. Bij de afslag Vianen verlaat hij de snelweg voor een tweede keer, rijdt hij voor een derde keer door rood, en komt dan op de Westelijke Parallelweg met een indrukwekkende klap tegen een reclamezuil tot stilstand.

Wat bezielde de man? Wie is hij? Wat had hij te verbergen? En ook niet onbelangrijk: overleefde hij de crash?

Met 170 kilometer per uur en zonder licht slalomt Rogier tussen de overige weggebruikers door

Die laatste vraag is met de binnenkomst van 44-jarige Rogier* bij de politierechter meteen beantwoord: hij overleefde het. Sterker nog: hij mankeerde niets. Op aanraden van de arts die hem die avond onderzocht liep hij nog een week met een nekbrace rond, maar goed beschouwd had hij nergens last van, vertelt hij de rechter desgevraagd. Het antwoord op de vraag wat hem in godsnaam bezielde is minder bevredigend.

“Ik schrok,” zegt Rogier.

“Waar schrok u precies van?” vraagt de rechter.

“Van dat stopteken,” zegt Rogier.

“Waar was u bang voor dan?”

“Ik weet het niet. Ik had wat gedronken. Ik raakte in paniek.” Als zelfstandig stratenmaker werkt Rogier door het hele land. Het is het soort werk waarvoor een rijbewijs een eerste vereiste is. In die zin zou het feit dat hij te veel gedronken had, een mogelijke reden kunnen zijn om uit handen van de politie te willen blijven, ware het niet dat later die avond bij een bloedtest bleek dat hij slechts iets boven de toegestane hoeveelheid zat. Mocht hij gewoon hebben meegewerkt aan de routinecontrole, dan had hem dat hooguit een bescheiden boete en een paar uur rijontzegging opgeleverd, zegt de officier van justitie. In plaats daarvan is hij nu acht weken zijn rijbewijs kwijt geweest. Daar bovenop krijgt hij nog eens een voorwaardelijke rijontzegging van vier maanden en 1000 euro aan boetes voor onder andere rijden onder invloed en roekeloos rijden.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws