Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Van het tv-front veel nieuws: de Slag der Gulden Kijkcijfers

September is gekomen en dus gaat traditiegetrouw het nieuwe televisieseizoen van start. Prettig gegeven voor ons kijkers, totale mobilisatie in Hilversum. Met de komst van het kersverse seizoen barst de Slag der Gulden Kijkcijfers weer in alle hevigheid los. Zet uw helm stevig op en volg ons recht de loopgraven van het televisielandschap in.

Van het tv-front veel nieuws: de Slag der Gulden Kijkcijfers

Goed, voor we op de frontlinie aanbelanden: een bondige evaluatie van het seizoen dat we zojuist de laatste eer hebben moeten bewijzen. Laat ons beginnen met sport. Geen Oranje en op de wielerkoersen hebben we tot augustus moeten wachten. Terugblikken op de sportzomers van weleer begint al in het voorjaar te vervelen. Gelukkig maakt de hervatting van Europees voetbal nog het een en ander goed.

En verder? Ten eerste: de publieke. Op Op1 – “Vanavond bij ons aan tafel: Ab Osterhaus!” – zijn we snel uitgekeken. Een aflevering De Slimste Mens voelt als het conflict tussen Israël en Palestina. Het. Schiet. Niet. Op. Zomerpromenade (niet de echte Promenade)? Goed, dat is een hoogtepuntje geweest. Ondertussen voeren de commerciëlen tapijtbombardementen van herhalingen uit. Een van de spaarzame voltreffers: de terugkeer van Gooische Vrouwen. Net als we Martin en Cheryl opnieuw in onze harten sluiten, verdwijnt de ooit bejubelde en inmiddels – speciaal voor de tere zieltjes – met een waarschuwing voor stereotypen ontsierde serie weer van de buis. Uit pure wanhoop zijn we maar door het eindeloze aanbod Hollywood-afdankertjes van Netflix gaan struinen. Naar verluidt zijn we zelfs enkele avonden totaal in shock met de nieuwe thriller van Saskia Noort in onze bevende handjes op het balkon aangetroffen. Komkommer en kwel. Maar: het is gelukkig weer voorbij die bijzonder tamme televisiezomer. De stilte trekt weg, de herfststorm is hier. De eerste halte op onze driedelige tour langs het beeldbuisfront: de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). En alstublieft: blijf laag. Dit oorlogsgebied kost u algauw de kop.

NPO

Opperbevelhebber: Shula Rijxman

Korpsen: NPO 1,2 en 3

Kijkcijferkanonnen: Zondag Met Lubach, Wie is de Mol?

Ziet u het? Nee? Juist, daar. In de zwaarbeveiligde betonnen bunker die boven de boomtoppen uitstijgt, huist de NPO. U begrijpt: de sfeer is er momenteel gespannen. Toch is het door Rijxman met ijzeren hand geregeerde NPO redelijk optimistisch over zijn kansen op het slagveld. Meer plekken in die top tien. Enkele populaire titels: Hello Goodbye, De S.P.E.L.show en De Slimste Mens (respectievelijk gepresenteerd door de veteranen Joris Linssen, Astrid Joosten en Philip Freriks). Tel daar het tactisch vernuft van majoor Jan Slagter bij op. Wederom blijkt zijn ouderencompagnie een goudmijntje voor de NPO. De MAXprogramma’s Denkend Aan Holland en MAX Vakantieman scoren miljoenen kijkers.

Om overwinningen aan het front te blijven behalen, zet de NPO direct grof geschut in. De datum 5 september staat al weken rood omcirkeld in de agenda van ‘Molloten’, de schreeuwerige speciale eenheid Wie is de Mol?-fans. Die zaterdag vangt namelijk het feestelijke twintigste seizoen van het spelprogramma aan.

Tien oud-deelnemers – wier precieze identiteit tot het laatste moment geheim zal blijven – proberen elkaar opnieuw te slim af te zijn. Ditmaal onder de Toscaanse zon. Voor de rest verwachten we van het jubileumseizoen weinig baanbrekends. Onnavolgbare opdrachten, ongetwijfeld zal bijdragen aan de hoge kijkcijfers van de aanstaande reeks afleveringen: de onderscheiden Groningse krijger trekt zijn programma na die reeks terug. Hij wil op het hoogtepunt de handdoek in de ring gooien. Dapper. Andere vertrouwde, met gemeenschapsgeld gefinancierde mortieren die de NPO-stellingen aan de Hilversumse Bart de Graaffweg af zullen vuren, zijn onder meer: Dit Was Het Nieuws, Beste Zangers, First Dates, De Rijdende Rechter, Bed & Breakfast en natuurlijk NOS Studio Sport Eredivisie.

Rond Rijxmans bunkers is ook wel degelijk nieuw wapentuig gesignaleerd. Aan het sympathieke duo Fidan Ekiz en Renze Klamer de ondankbare taak DWDD te vervangen door een ‘nieuwe’ talkshow: De Vooravond. Ekiz en Klamer ‘ontvangen actuele gasten uit de politiek, sport, muziek, cultuur en entertainment en voeren het gesprek van de dag’, meldt BNNVARA. De zelfopoffering van Ekiz en Klamer is eerbiedwaardig. Overigens houdt de NPO ook de streamingdiensten in het vizier. Via, uiteraard, NPO Start En waarom ook niet? Het oorlogskabinet van Rijxman mag, ondanks het grotendeels wegvallen van de sport, terugkijken op een sterk zomeroffensief. We pakken wat cijfers uit juli en augustus erbij om dit te illustreren. Tussen donderdag 23 juli en 11 augustus – hartje zomer – is de hegemonie van de NPO in de top tien van best bekeken tv-programma’s evident: vrijwel zonder uitzondering bezet de publieke omroep wekelijks zeven of schitterende beelden van Florence en aan het eind van de rit een winnaar, een verliezer en een Mol. En natuurlijk: miljoenen kijkers. Een kleine drie miljoen kijkers gemiddeld (!) is WidM met presentator Rik van de Westelaken niet vreemd.

Tevens zal Arjen Lubach snel terugkeren met zijn succesvolle Zondag Met Lubach. Ook Lubach heeft meermaals bewezen een miljoenenpubliek te trekken. Wat én het open kanaal. Zo is deze week het eerste deel van knaller Commando’s verschenen op NPO 3. In de tiendelige AVROTROS-serie, met onder meer Egbert-Jan Weeber, heeft een moordenaar het op enkele ex-commando’s gemunt.

Benieuwd wat je van RTL en Talpa kunt verwachten? Je leest het in de nieuwste Panorama of op Blendle.

Entertainment
  • Yvo Osterloh
  • David Cenzer