Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Bol.com doet Zwarte Piet in de ban en heel Twitter ontploft

Bol.com heeft vandaag besloten om Zwarte Piet van hun website te weren. En dat besluit valt niet zo best.

Zwarte Piet gaat in de ban

Zwarte Piet in de ban

Bol.com ('de winkel voor iedereen') vindt dat ze haar slogan eer aan moet doen, en besloot zichzelf inclusiever te maken. Hoe? Door Zwarte Piet te bannen. Je zou zeggen dat je door iets in de ban te doen juist dingen uitsluit, in plaats van insluit, maar dit bleek een gevalletje min en min is plus. Bol.com zegt er zelf het volgende over: "Iedereen moet bij ons terecht kunnen en zich tegelijkertijd welkom voelen. In onze ogen legt Zwarte Piet de nadruk legt op huidskleur en etniciteit. Het is een gevoelig onderwerp en we willen daarom geen artikelen aanbieden die mensen mogelijk kunnen kwetsen door middel van stereotypering.”

Zwarte Piet wordt dus Piet, en 'huidskleur' wordt 'beige'. Op die manier wil Bol.com iedereen zich welkom laten voelen. Maar afgaande op de reacties lijkt het tot nu toe niet het beoogde effect te hebben...

#BoycotBol

Op Twitter lijkt er namelijk een bom ontploft. De nummer 1 trending hashtag op dit moment is #boycotbol, in het leven geroepen door klanten die boos zijn op Bol.com vanwege dit besluit. Bol.com wordt hypocrisie verweten, en door Zwarte Piet in de ban te doen een kant te kiezen in de Pieten-discussie (en daardoor juist niet 'voor iedereen' te zijn). Ook vraagt men zich af wie er dan bepaalt wat precies als kwetsend wordt ervaren: zo diepen Twitteraars foto's op van het boek 'Mein Kampf' en Duitse helmen, die (volgens de Twitteraars) ook de nodige emotie op kunnen wekken.

Bol.com zal het duidelijk een rotzorg zijn, want hun statement is heel duidelijk:

'Het is ieders goed recht om wel of niet bij ons te kopen, net zoals het ons goed recht is om te bepalen wat wij wel of niet willen verkopen.'

Bekijk enkele reacties (van zowel klanten als Bol.com zelf) hieronder:

Nieuws
  • iStock