Zwarte Piet in de ban
Bol.com ('de winkel voor iedereen') vindt dat ze haar slogan eer aan moet doen, en besloot zichzelf inclusiever te maken. Hoe? Door Zwarte Piet te bannen. Je zou zeggen dat je door iets in de ban te doen juist dingen uitsluit, in plaats van insluit, maar dit bleek een gevalletje min en min is plus. Bol.com zegt er zelf het volgende over: "Iedereen moet bij ons terecht kunnen en zich tegelijkertijd welkom voelen. In onze ogen legt Zwarte Piet de nadruk legt op huidskleur en etniciteit. Het is een gevoelig onderwerp en we willen daarom geen artikelen aanbieden die mensen mogelijk kunnen kwetsen door middel van stereotypering.”
Zwarte Piet wordt dus Piet, en 'huidskleur' wordt 'beige'. Op die manier wil Bol.com iedereen zich welkom laten voelen. Maar afgaande op de reacties lijkt het tot nu toe niet het beoogde effect te hebben...
#BoycotBol
Op Twitter lijkt er namelijk een bom ontploft. De nummer 1 trending hashtag op dit moment is #boycotbol, in het leven geroepen door klanten die boos zijn op Bol.com vanwege dit besluit. Bol.com wordt hypocrisie verweten, en door Zwarte Piet in de ban te doen een kant te kiezen in de Pieten-discussie (en daardoor juist niet 'voor iedereen' te zijn). Ook vraagt men zich af wie er dan bepaalt wat precies als kwetsend wordt ervaren: zo diepen Twitteraars foto's op van het boek 'Mein Kampf' en Duitse helmen, die (volgens de Twitteraars) ook de nodige emotie op kunnen wekken.
Bol.com zal het duidelijk een rotzorg zijn, want hun statement is heel duidelijk:
'Het is ieders goed recht om wel of niet bij ons te kopen, net zoals het ons goed recht is om te bepalen wat wij wel of niet willen verkopen.'
Bekijk enkele reacties (van zowel klanten als Bol.com zelf) hieronder:
Begrijp ik dit nu goed, is Zwarte Piet niet meer bij jullie welkom, @bol_com? Jullie helpen mee aan het slopen van onze tradities?
— Beps. 🇳🇱 (@VrouwvdVrijheid) August 19, 2020
Ik ben al jaren trouwe klant bij jullie maar dat is na vandaag over en uit.
Je blijft met je tengels van onze tradities af. pic.twitter.com/GY94NtEt2B
Houd u van Zwarte Piet? Koop dan niet bij https://t.co/FQ6bmQM8Oa. #boycotbol
— Lou Lewinsky 2 (@lewinskylou2) August 19, 2020
😠😠😠😠😠 https://t.co/rMiAmzFFS0
Het is echt heerlijk om de Tweeps met 🇱🇺🚜🚜🇳🇱🇳🇱 in hun naam helemaal schuimbekkend los te zien gaan op #BoycotBol #boycotbolcom
— Herbert (@Vlarp) August 19, 2020
In sommige dingen mag je best wat moeite steken. Zo hebben we onze huisstijl een tijdje geleden aangepast en is 'dat mannetje' al niet meer in ons logo terug te vinden.
— bol.com (@bol_com) August 19, 2020
@bol_com doet Zwarte Piet in de ban om dat mensen daar aanstoot aannemen, maar nazi gerelateerde artikelen blijven ze gewoon verkopen. Over #hypocriet gesproken https://t.co/s6WfHRKJRn pic.twitter.com/rMrf7myC8j
— Joop Soesan 🇮🇱🇳🇱 (@JoopSoesan) August 19, 2020
Webwinkel @bol_com stopt met de verkoop van producten en boeken waarop Zwarte Piet staat.
— Daniël Verlaan (@danielverlaan) August 19, 2020
De reacties van de webcare vandaag zijn om te smullen: pic.twitter.com/wIZXeNNdgZ
- iStock