Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Rotterdams Groenlinks geeft lokale ondernemers de vinger

Sinds de VVD in Rotterdam in zee ging met Groenlinks regeren die laatsten met harde hand over de mobiliteit in de stad. Sinds een paar weken heeft verkeerswethouder Judith Bokhove enkele pleinen in de stad geblokkeerd om auto's te weren. Tot ongenoegen van de ondernemers daar.

Eendrachtsplein Rotterdam

Winkeliers aan de West Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam hebben het volgens Groenlinks nog niet zwaar genoeg in de coronacrisis. Wethouder Judith Bokhove (voormalig directeur energiemaatschappij Greenchoice en goed voor gemeentelijke salaris van €10k in de maand) gooit wat curveballen naar de spartelende winkeliers die nog niet failliet zijn gegaan.

Zo heeft ze in mei wat bloembakken laten plaatsen op het Eendrachtsplein en het Kruisplein. Daardoor kunnen automobilisten niet meer vanuit het oosten of zuiden van de stad naar de West Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg. Tegelijkertijd is één baan van de 's-Gravendijkwal, een belangrijke verkeersader voor de stad, afgesloten om "te kijken of dan de luchtvervuiling afneemt". Briljant. Want zelfs al zouden we met z'n allen weer met het OV gaan reizen (wat afgeraden wordt) dan is er alsnog niet echt een lekker OV-alternatief. Het aantal tram- en buslijnen neemt met het jaar af.

Onderneemster Odile Hemmen, van de gelijknamige wijnhandel op de Nieuwe Binnenweg, is verbolgen: "Dag klant, dag omzet." Andere buurtbewoners (waarschijnlijk werknemers in loondienst bij de gemeente of een ander bedrijf dat immuun is voor het coronavirus) zijn juist blij omdat ze nu lekker rustig van hun stad kunnen genieten. Maar de stad is geen dorp. De auto's die door het centrum rijden moeten daar daadwerkelijk zijn om iets te kopen bij een ondernemer.

Winkelier Esdra Baris op de West-Kruiskade staat door de maatregelen het water aan de lippen en is het meer dan zat. Lees zijn verhaal hieronder.