Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Scheuren op de snelweg: helemaal niet slecht voor het milieu

Waar hebben we het vandaag eigenlijk over? Iedere dag lichten we een gespreksonderwerp uit waar je het met je collega's...

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Waar hebben we het vandaag eigenlijk over? Iedere dag lichten we een gespreksonderwerp uit waar je het met je collega's over kunt hebben. Want dat geklaag over de baas en het weer gaat natuurlijk ook wel eens vervelen. Vandaag: niets mis met 130 kilometer per uur.

Het was jarenlang een heikel punt: de invoering van 130 kilometerzones op de Nederlandse snelwegen, die inmiddels op zo'n 60% van onze snelwegen te vinden zijn. De hogere toegestane maximumsnelheid zou goed zijn voor de economie, maar schadelijk voor het milieu en de volksgezondheid. Zou. Inmiddels is gebleken dat die angst compleet onterecht was. Uit een rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat de lucht op veel trajecten waar snelheden van 130 kilometer per uur toegestaan zijn zelfs schoner is.  In totaal werden ruim 71.000 locaties onderzocht.

Lees ook: waar was jij tijdens de horrorspits?

Verrassend

Op slechts een klein deel van de zones was de luchtkwaliteit afgenomen, maar op geen van die plekken was de lucht viezer dan toegestaan. Een verbetering vergeleken met metingen van de afgelopen jaren. En dat terwijl Milieudefensie als de dood was dat de uitlaatgassen in de 130 kilometerzones levensgevaarlijke proporties aannamen. De milieuclub trok aan de bel, waarna de Tweede Kamer een onderzoek instelde. De uitkomst van dat onderzoek is dus op z'n zachtst gezegd verrassend te noemen. Belangrijke aantekening: niet alleen de hogere snelheid droeg bij aan de luchtkwaliteit. Ook rijden steeds meer Nederlanders rond in een schone wagen. 

Verheugd

Onder meer de VVD en PVV reageren verheugd op het nieuws. Uiteindelijk moet het percentage snelwegen waar 130 kilometerzones te vinden zijn groeien naar zo'n 75%. Hebben wij helemaal niets op tegen. 

Betere doorstroming staat gelijk aan beter milieu, niet waar?