Sport

Terugblik: Hamilton wint in nat Monaco, Verstappen eindigt in muur

Volgende week gaan de coureurs weer strijden op misschien wel het mooiste circuit van het Formule 1 seizoen. Monaco staa...

Redactie Panorama
1 minuut
https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Volgende week gaan de coureurs weer strijden op misschien wel het mooiste circuit van het Formule 1 seizoen. Monaco staat namelijk altijd garant voor spektakel. 

Vorig jaar was dat niet anders, maar dat kwam mede door het weer. Waar de hemel normaal strak blauw is en de zon schijnt in het prinsdom was dat toen anders. Het kwam met bakken uit de lucht en pas toen de coureurs onderweg waren droogde het rustig aan op. De race begon dan ook achter de safety car, maar toen deze eenmaal naar binnen dook was de race meteen over voor Jolyon Palmer en Kimi Raïkönnen. De twee parkeerden hun bolides tegen de muur. 

Lees ook: 'Max heeft Monaco verkend met scooter: 'Ook dan ga ik hard'

Max Verstappen was op dat moment juist bezig met een inhaalrace. De Nederlander moest als twintigste starten nadat hij was gecrasht in de kwalificatie, maar door een aantal sublieme inhaalacties lag Max al weer op een negende plek vlak achter Carlos Sainz. Toen sloeg het noodlot echter toe. De nieuwbakken Red Bull-coureur verloor de controle over zijn RB12 en kwam hard in aanraking met de buur. Uiteindelijk besloten ook Daniil Kyvat en Kevin Magnussen de muur nog even te kussen en schakelden de Saubers elkaar uit. 

Vooraan werd er een strijd uitgevochten tussen Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton. Ricciardo was na de start snel weggereden bij Nico Rosberg. De Duitser kwam duidelijk snelheid te kort en hield zijn Britse ploegmaat op. Toen Lewis eindelijk was gepasseerd zette hij de jacht in op Ricciardo. Die pakte hij uiteindelijk door een slimme bandenwissel. Inplaats van intermediates koos de Brit meteen voor droogweerbanden. Ricciardo moest wel beide stops doen waarbij bij één van de twee de banden ook nog eens niet klaar stonden en dus won Lewis de race. Sergio Perez mocht uiteindelijk als verassende nummer drie mee naar het podium. 

Nu maar hopen dat Max zondag wel de finish haalt?