Sport

Coureurs spreken schande van straf Verstappen

Normaal gesproken komen we op maandagmiddag met een overzicht van foto's. Vandaag doen we het anders. We zetten alle reacties omtrent de straf van Max Verstappen op een rijtje. Er is namelijk genoeg gezegd door iedereen en alles.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Mercedes adviseur Niki Lauda: "Dit is de slechtste beslissing die ik ooit heb gezien. Verstappen deed niets verkeerd. Het zijn geen automobilisten, maar coureurs. Ze weten wat ze doen. Het is belachelijk dat de sport met dit soort beslissingen kapot wordt gemaakt." 

Jos Verstappen: "Als het waar is dat wedstrijdleider Charlie Whiting hier opdracht voor heeft gegeven, dan zou hij direct ontslag moeten krijgen van de Formule 1. Ik vind het gewoon niet normaal, als iedereen een penalty zou krijgen, was de hele uitslag heel anders. Willen ze racen, of willen ze file gaan rijden? Dit is juist wat de mensen willen zien."

Nico Rosberg: "De inhaalactie van Verstappen op Räikkönen was geweldig! Hij sneed de bocht af omdat Räikkönen op hem instuurde en een crash leek te willen veroorzaken. Geen straf. 

Mark Webber: "ls dit om de zesde, zevende of tiende plaats zou zijn gegaan, dan zou er absoluut niets zijn gebeurd. Het ging echter om het podium. Ik raak soms zo gefrustreerd door die stewards. Dit was een correctie actie van Verstappen. Deze beslissing van de stewards slaat nergens op."

@backlink(166649)

Voorzitter van de rijdersvakbond Alexander Wurz: "Niet eerlijk! Max Verstappen maakte geen misbruik van het overschrijden van de baanlimieten. Dit was gewoon een mega inhaalactie, niets anders.

Helmut Marko: "De beslissing is meteen genomen. Niemand van de betrokkenen is verhoord. Niemand. Zo'n besluit is schadelijk voor de sport. Het was een sensationele wedstrijd en dito laatste ronde. Maar als men louter naar de regeltjes wil kijken, dan: gefeliciteerd en goed gedaan."

@backlink(166647)

Steward Mika Salo: 'Soms moet er een moeilijke beslissing worden genomen. Vandaag  verkreeg Verstappen een voordeel door minstens een halve meter buiten de baan te rijden en Kimi Räikkönen zodoende in te halen. Voor dit soort situaties zijn de regels helder."

Ten slotte het voorval vanuit alle camerapunten: