Alleen met een kan koffie naast de bank of met een kilo speed in je mik kon je gisteren wakker blijven tijdens de oefeninterland Schotland-Nederland (0-1, doelpunt Memphis Depay). En als je dan al zat te stuiteren op de bank, dan kon je na 90 ellendige minuten niet anders dan toegeven dat je geen idee had waar je naar zat te kijken. Het Nederlands elftal? Ja, doei.
Maak je geen zorgen: we gaan die stinkende beerput niet nog een keer opentrekken. Nergens voor nodig. Want hoe idioot het ook klinkt: zelfs in deze donkere Nederlandse voetbaldagen zien we nog een paar lichtpuntjes. In ieder geval één hele grote.
Aanstaande dinsdag na Roemenië-Nederland, als Dick Advocaat iedereen netjes een hand heeft gegeven, er taart wordt gegeten op zijn afscheid en onze internationals zich weer melden bij hun club (en weer de sterren van de hemel gaan spelen), begint het echte werk voor de KNVB. Natuurlijk met het aanstellen van een nieuwe bondscoach (al maakt het geen reet uit wie je voor de groep neerzet zolang het materiaal niet klopt), maar dat is kortetermijnwerk. Het zware werk, het vuile werk ligt op een ander niveau.
Alles moet op de schop, te beginnen met de trainersopleidingen. Zonder fatsoenlijke trainers (jeugdtrainers!) geen goede opleiding van jeugdspelers. Zonder goede jeugdspelers geen goede doorstroom bij de clubs, geen goede afvaardiging in de vertegenwoordigende elftallen en dus ook geen toekomst voor het Nederlandse voetbal.
Daarnaast zou de KNVB, zoals nu nog assistent-bondscoach Ruud Gullit onlangs aangaf, een motie moeten indienen bij de FIFA die erop moet toezien dat er een leeftijdsgrens wordt ingevoerd bij transfers. Te jonge spelers wegkopen bij een club maakt niet alleen de club kapot, maar op den duur ook het nationale elftal. Want we hoeven het allemaal niet uit te leggen: als je als tiener door de Manchester City’s, Chelsea’s en Arsenals van deze wereld wordt gekocht, dan mag je blij zijn als je als jonge twintiger de bank mag warmhouden bij Watford of Bournemouth.
Echte goede twintigers, de groep waar nationale elftallen op draaien, hebben we hierdoor niet meer. Dat was in bijvoorbeeld 1974, 1988, 1998 en 2010 wel anders.
Het is nog niet te laat voor het Nederlands elftal. Maar het is wel tijd dat er fatsoenlijk beleid wordt gevoerd. En niet voor de komende twee jaar, maar voor de komende twintig jaar. We moeten weer gaan doen waar we goed in waren en wat we door de incidentele successen van de laatste jaren zijn vergeten: opleiden. Dan pas kunnen we een goed Nederlands elftal op de been brengen. Dan pas gaan we weer een keer meedoen aan een eindtoernooi. Liever de komende drie toernooien overslaan en daarna structureel weer tot de top van de wereld gaan behoren, dan per ongeluk kwalificeren voor het EK in 2020 en dan denken dat het lek boven is.
Dus KNVB, Eric Gudde: doe je best na dinsdag. Maak er een leuk feestje van in Boekarest, laat Dickie door de voordeur vertrekken en ga daarna aan de slag.
Afbreken en opbouwen, dat gaat het snelst. En mochten jullie nog een paar slopers zoeken: we komen met alle liefde helpen. Met alle liefde voor het voetbal.