/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fcore%2Fpanorama-fallback2.png)
Het jaar 2017 is een uniek jaar voor het bij Airport Twente, nabij Enschede, gevestigde bedrijf Aircraft End-of-Life Solutions (AELS). Het Nederlandse bedrijf verwelkomde dit jaar namelijk het grootste vliegtuig dat ooit is geland op de voormalige militaire vliegbasis. Een Airbus A340-300, die, zoals het Zwitserse vlaggetje dat nog op de zijkant prijkt al verklapt, ooit vloog voor ‘Swiss’, zoals Swiss International Airlines – de grootste luchtvaartmaatschappij van Zwitserland – in het wereldje liefkozend wordt genoemd. Het logo van de maatschappij vinden de naar schatting zeker duizend toegestroomde belangstellenden op de spottersheuvel echter niet meer terug op het gevaarte. Ook het registratienummer, HB-JMK, is vlak na de landing keurig van het vliegtuig gevijld. Het toestel voltooide daags voor de landing in Enschede nog zonder problemen de lange lijnvlucht van het Zuid-Afrikaanse Johannesburg naar het Zwitserse Zürich, maar die dagen zijn nu evenwel geteld voor het passagiersvliegtuig. De Airbus wacht ontmanteling en zal daardoor nooit meer opstijgen.
/%23source%2Fpanorama%2Fuploads%2F2017%2F11_november%2Frm20170916-010.jpg)
Het ongeoefende oog ziet nou niet direct waarom het meer dan zestig meter lange en ruim zestien meter hoge vliegtuig – net twintig jaar oud – uit de burgerluchtvaart genomen moet worden. De buitenkant lijkt splinternieuw. Maar achter de schermen spelen genoeg zaken die het lot van de Airbus hebben bezegeld. De technische conditie van de kist voldoet nog wel aan alle eisen, maar er zijn wel wat puntjes van aandacht. Zo is het landingsgestel dringend aan vervanging toe. Om het vliegtuig weer op volle oorlogssterkte te krijgen, is een ingrijpende en uiterst kostbare onderhoudsbeurt nodig. Tel daar bij op dat het leasecontract a oopt, dat de kist brandstof zuipt als een tempelier, en de keuze tussen voorgoed landen of rustig doorvliegen is rap gemaakt. De rechtmatige eigenaar gooit het vliegtuig in de verkoop en moet dus op zoek naar een partij die, om wat voor reden dan ook, wél nog brood ziet in de afgeschreven Airbus. Zo komt de Duitse leasemaatschappij bij de Nederlanders terecht. AELS weet met een aantrekkelijk bod de concurrentie af te troeven en het passagiersvliegtuig voor zich te winnen.
Strippende monteurs
Een maand nadat beide partijen tot een overeenkomst zijn gekomen, taxiet het imposante vliegtuig naar zijn laatste rustplaats.
/%23source%2Fpanorama%2Fuploads%2F2017%2F11_november%2Frm20170916-015.jpg)
Daar gaat heel wat aan vooraf. Een klein vliegveld als Enschede, dat pas in maart dit jaar een vrij problematische overstap maakte naar de burgerluchtvaart, beschikt bijvoorbeeld niet over een tow truck, een voertuig dat een vliegtuig voorttrekt. Die moet van buitenaf komen. En ook al is de landing vlekkeloos verlopen, het was nog een hele klus om die landing vooraf in goede banen te leiden.
/%23source%2Fpanorama%2Fuploads%2F2017%2F11_november%2Fopening_rm20170916-119.jpg)
Ga er maar aan staan: een gevaarte van dit formaat aan de grond krijgen op een vliegveld dat slechts één werkende baan telt en doorgaans enkel kleine burgervliegtuigjes ontvangt. En dan moet het echte werk nog beginnen...
Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je het hele artikel lezen? Bestel Panorama dan hier, of lees het op Blendle.