In het plaatsje Almen (in de Achterhoek) kwam de Sint wel op een heel bijzondere manier aan. Waarschijnlijk heeft hij de stoomboot ergens laten aanmeren, want hij kwam naar het dorp met een ietwat armlastig bootje. Op zich is dat niet heel speciaal, ware het niet dat het onder de Catalaanse vlag voer in plaats van de Spaanse.
Natuurlijk weten we dat Sinterklaas niet uit Spanje komt, maar uit Turkije. De Sint woont echter alleen in Spanje, maar het is toch opvallend dat hij kant kiest voor de Catalanen. Waarschijnlijk staat zijn huis dan ook Catalonië al hebben we daar geen exacte Kadastergegevens van.. Sinterklaas noch de Pieten wilden commentaar geven op de keuze van de vlag toen we ze probeerden te benaderen via een brief in onze schoen. Waarschijnlijk is het onderwerp iets te politiek beladen, want Sinterklaas is voor iedereen.