/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fcore%2Fpanorama-fallback2.png)
Het was voor Tom Dumoulin wikken en wegen tussen de Giro d’Italia en de Tour de France. Zelf had de 26-jarige Maastrichtenaar liever aan de start van de Franse drieweekse ronde gestaan, want zo’n honderd kilometer vanaf zijn woonplaats wordt de Ronde van Frankrijk op gang geschoten met een individuele tijdrit over 13 kilometer. Maar in plaats van de Düsseldorfse proloog prefereert zijn ploeg Sunweb de jubileumeditie van de Ronde van Italië.
“Na het dragen van de rode trui in de Vuelta van 2015 en vorig jaar de roze trui veroveren in de Giro wilde ik dit jaar ook die gele trui van de Tour aan mijn erelijst toevoegen”, lacht Dumoulin begin januari tijdens de ploegpresentatie in een hangaar van luchthaven Münster/Osnabrück. “Maar uiteindelijk schiet ik of het team daar weinig mee op. Het is nu tijd om te kijken of ik een renner ben die voor het klassement in een grote ronde kan gaan.”
Ronderenner
Ronderenner of toevallige uitschieter? Die vraag hangt al anderhalf jaar rondom Dumoulin. Na afloop van de vijfde etappe in de Vuelta van 2015 stond hij ineens op het podium om die rode trui op te halen. De veertien etappes erna was het telkens stuivertje wisselen in het algemeen klassement tussen de Nederlander en (afwisselend) Johan Esteban Chaves, Joaquim Rodríguez en Fabio Aru. Onderweg wist Dumoulin op de steile Cumbre del Sol met een getemporiseerde inspanning Chris Froome te verschalken en in de race tegen de klok rondom Burgos was hij superieur.
Vanwege de aantrekkingskracht van de Olympische Spelen voor Dumoulin moest zijn ‘klassementstest’ het afgelopen jaar nog in de koelkast. Maar aan het begin van het nieuwe jaar realiseert hij zich dat hij niet nog een seizoen zijn ambities onder stoelen of banken kan steken. Een grote ronde rijden voor een goed klassement, daar waren Dumoulin en zijn ploeg het wel over eens, maar welke grote ronde?
/%23source%2Fwielerrevue%2Fpremium%2F022017%2Ftom_dumoulin%2Ffoto1.jpg)
“Ik heb zelf heel lang getwijfeld tussen de Giro d’Italia en de Tour de France”, bekent Dumoulin. “Ik kwam nog even in de verleiding doordat organisator ASO met een tijdrit in Düsseldorf op de proppen kwam. Maar uiteindelijk leek het ons geen goed idee om mijn vuurdoop als klassementsrenner in de Tour te laten zijn. Ik heb die Franse drieweek nu viermaal gereden, maar niet eens als kopman. En zelfs dan is het uitputtend, want er gebeurt zo veel om je heen. Dus daarom hebben we voor de Giro gekozen, om vanaf dag een als kopman te starten, de druk daarvan te voelen en te ervaren hoe dat is.”
Op Sardinië klinkt op vrijdag 5 mei het startschot van de 100ste Giro. Op het Italiaanse eiland wordt Dumoulin bijgestaan door oude en nieuwe helpers. Laurens ten Dam zou zijn fiets aan de wilgen hangen, maar tekende toch voor een jaar bij om een steunpilaar te zijn in een grote ronde. Daarnaast werd Wilco Kelderman weggeplukt bij LottoNL-Jumbo, die ook naar de Italiaanse ronde gaat om Dumoulin te ondersteunen op de typisch zware klimmen in het ‘land van de laars’.
Froomes voorbereiding
Het label ‘kopman’ vergt ook een andere voorbereiding. Zo slaat Dumoulin zijn lievelingseendagswedstrijd op eigen bodem - de Amstel Gold Race - en de andere Ardennenklassiekers over. De Limburgse twintiger verkiest trainingskampen op hoogte à la Chris Froome in ieder geval Zuid-Afrika om aan zijn klimcapaciteiten te werken.
/%23source%2Fwielerrevue%2Fpremium%2F022017%2Ftom_dumoulin%2Ffoto2.jpg)
“Mijn klimwerk moet verbeteren”, zegt Dumoulin zelfbewust. “Dat kan alleen maar door het vaker en meer te doen. Het is voor mij ontzettend belangrijk om drie weken lang bergop te trainen, want ik ben geen natuurlijk klimmer. In de Vuelta van twee jaar geleden zag je het resultaat van het klimtrainingskamp dat ik had in de buurt van het Noord-Italiaanse Bormio. Dus het wordt trainen, trainen, trainen in het voorjaar. Met het risico dat ik in vlakkere tijdritten minder zal presteren.''
Naast het pittige Giro-parkoers met negen bergritten wacht Dumoulin ook een pittig deelnemersveld. Nederlanders klassementsmannen Steven Kruijswijk en Bauke Mollema doen mee, maar ook onder andere Vincenzo Nibali, Nairo Quintana en Fabio Aru staan aan de start; een trio dat goed is voor zeven eindoverwinningen in een grote ronde. Tel daar nog Johan Esteban Chaves, Thibaut Pinot en Mikel Landa (alledrie minimaal een podiumplek in een grote ronde) bij op en het wordt drie weken smullen geblazen.
Dumoulin: “Ik weet meteen waar ik sta als klassementsman na deze Giro, ja. Dit gaat een serieuze test worden, want er gaan grote namen voor het klassement. Ik wil gewoon een goed klassement rijden en welke plaats dat dan is… Ben ik dan tevreden met een negende plek? Misschien wel, maar ik denk het niet. Het is voor mij een leerjaar waarin ik de stap probeer te maken naar een klassementsman. In de Vuelta van 2015 kwam het als een verrassing, ook voor mij. Toen rolde ik er min of meer vanzelf in, dat is een heel andere druk dan vanaf dag een kopman zijn. Want ik sta al in januari te vertellen dat ik voor een klassement in de Giro ga.”
Tom Dumoulin
Geboren: 11 november 1990, Maastricht
Woonplaats: Maastricht
Lengte: 1.86 meter
Gewicht: 69 kg
Ploegen:
Rabobank Continental Team (2011)
Team Sunweb (2012-2018)
Belangrijkste overwinningen:
Individuele tijdrit en eindklassement GP van Portugal U23 (2010)
Individuele tijdrit, Giro d’Italia U23 (2010)
Eindklassement Triptyque des Monts et Châteaux (2011)
Individuele tijdrit, Critérium International (2014)
Individuele tijdrit, Nederlands kampioenschap (2014)
Individuele tijdrit, Eneco Tour (2014)
Proloog, Tour of Alberta (2014)
Individuele tijdrit, Vuelta Ciclista al Pais Vasco (2015)
Proloog en individuele tijdrit, Ronde van Zwitserland (2015)
Ritzege etappe 9 en individuele tijdrit, Vuelta a España (2015)
Individuele tijdrit, Giro d’Italia (2016)
Individuele tijdrit, Nederlands kampioenschap (2016)
Ritzege etappe 9 en individuele tijdrit, Tour de France (2016)