De Noord-Koreanen zouden twee maanden geleden besloten hebben om de Amerikanen vrij te laten. De Noord-Koreaanse minister van Buitenlandse Zaken zou de vrijlating hebben voorgesteld tijdens zijn bezoek aan Zweden in maart.
De voormalig gezant voor Noord-Korea van de VS, Joseph Yun, riep het regime in Noord-Korea eerder al op een positief signaal af te geven door de drie Amerikaanse gevangenen vrij te laten in de aanloop naar de top tussen Noord-Korea en de VS.
De drie Amerikanen waar het om gaat zijn zakenman en zendeling Kim Dong-chul en Kim Sang-dok en Kim Hak-song, die beiden aan de universiteit in Pyongyang werkten.