Nieuws

Weer onlusten bij grenshek Gazastrook

GAZA (ANP) - Palestijnse betogers voeren vrijdag weer actie bij de grens tussen de Gazastrook en Israël. Israëlische troepen reageren door traangas af te vuren en waarschuwingsschoten te lossen.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Bij dergelijke protesten vielen de afgelopen weken tientallen doden. De Palestijnen verwijten Israël excessief geweld te gebruiken tegen demonstranten. De Israëlische autoriteiten zeggen de grens te verdedigen. Voor zover bekend zijn vrijdag nog geen slachtoffers gevallen bij het circa 40 kilometer lange grenshek.

Palestijnen demonstreren sinds eind maart bij de grens van de overbevolkte, geïsoleerde en straatarme Gazastrook. Met de zogenoemde 'Mars van de terugkeer' eisen de actievoerders dat Palestijnen die in het verleden het gebied ontvluchtten, mogen terugkeren in wat nu Israël is.