De Fidesz-partij van Orbán boekte vorige maand een grote verkiezingsoverwinning. De partij bemachtigde 133 van de 199 zetels in het parlement. De herbenoeming van Orbán tot premier gold dan ook als een formaliteit.
De rechts-nationalistische Orbán lag de afgelopen jaren herhaaldelijk in de clinch met Brussel, onder meer vanwege zijn pogingen migranten te weren. Het bleek een nieuwe verkiezingsoverwinning niet in de weg te staan. Orbán zei donderdag dat ,,het tijdperk van de liberale democratie is geëindigd''.