Nieuws

Noord-Korea ontmantelt testlocatie binnenkort

PYONGYANG (ANP/RTR) - Noord-Korea zal zoals beloofd de locatie die is gebruikt voor nucleaire tests op korte termijn ontruimen en ontmantelen. Dat gebeurt op 23, 24 of 25 mei, afhankelijk van de weersomstandigheden. De regering in Pyongyang heeft dat zaterdag bekendgemaakt.

Redactie Panorama
https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Het staatspersbureau zei dat de sluiting van het complex, Punggye-ri, gepaard zal gaan met de vernietiging van het ondergrondse gangenstelsel met behulp van explosieven. De toegangen worden geblokkeerd en alle observatiefaciliteiten voor de atoomproeven weggehaald, met inbegrip van de onderzoeksgebouwen en de beveiligingsposten.

Journalisten uit andere landen, waaronder de Verenigde Staten en Zuid-Korea, zijn welkom om verslag te doen van die werkzaamheden.