Volgens Milieudefensie wil Shell nog voor lange tijd inzetten op olie en gas terwijl het bedrijf al meer dan dertig jaar weet dat dat leidt tot gevaarlijke klimaatverandering. Campagneleider Frank Bersch ziet de bijval voor de stap van Milieudefensie als een omslag. ,,Shell schuift zijn verantwoordelijkheid voor klimaatschade af op anderen en vertraagt tegelijkertijd de omschakeling naar een duurzame samenleving. Mensen accepteren niet meer dat bedrijven daarmee wegkomen.''
Het is de bedoeling dat de dagvaarding tegen Shell eind 2018 de deur uitgaat.