Nieuws

Minister Blok naar VS voor overleg

DEN HAAG (ANP) - Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok reist deze week naar de Verenigde Staten voor overleg. Hij spreekt donderdag en vrijdag met zijn ambtgenoot Michael Pompeo, en met de Nationale Veiligheidsadviseur John Bolton.

Redactie Panorama
https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Diverse geopolitieke kwesties staan op de agenda, waaronder de atoomdeal met Iran, waar de Verenigde Staten zich deze maand uit terugtrokken. Ook de onrust in het Midden-Oosten en de relatie met Rusland worden besproken.

Ondanks de recente meningsverschillen tussen Europa en de VS blijft de VS ,,een onmisbare partner'', aldus Blok. ,,Hoewel Nederland het Amerikaanse besluit over de Irandeal betreurt, willen we samen met de EU naar oplossingen blijven zoeken. Dit vereist dat we het gesprek met de VS blijven voortzetten en de handen ineenslaan.''

Voor Washington maakt Blok een tussenstop in New York, onder meer voor een zitting van de VN-Veiligheidsraad.