De Graaf (ex-partijleider en ex-vicepremier) is door D66-leider Alexander Pechtold gevraagd of hij ,,mogelijk belangstelling" heeft voor de functie. Die wordt later dit jaar vacant als de huidige vice-president Piet Hein Donner met pensioen gaat. De Graaf heeft toen laten weten dat dat inderdaad het geval is, maar dat hij nog een afweging moet maken.
Inmiddels is bekend dat ook ex-PvdA-minister Jeroen Dijsselbloem in de markt is voor de functie. Hij zou door personeel van de Raad van State gevraagd zijn te solliciteren. Dat zou gebeurd zijn uit onvrede met de beslotenheid waarin de vicevoorzitter van de Raad van State wordt benoemd. Die benoeming gebeurt door de regering, de Tweede Kamer komt er niet aan te pas.