De opmerking van Trump komt een dag nadat bestuurders van de NFL en de vakbond van spelers uit die competitie meldden dat ze bezig zijn met het zoeken naar een oplossing voor de problemen rond het spelen van het volkslied. Sommige American footballers knielen sinds vorig seizoen als het 'The Star-Spangled Banner' klinkt. Dat doen ze uit protest tegen het politiegeweld dat vooral zwarte Amerikanen treft. Trump vindt het gedrag respectloos; hij noemde in een van zijn boze tweets hierover de knielende footballers zelfs 'hoerenzonen'.