Sport

Zwanziger betreurt afscheid Özil

BERLIJN (ANP) - Theo Zwanziger baalt dat Mesut Özil niet meer voor het Duitse nationale voetbalelftal wil uitkomen. ,,Ik ben daar diep bedroefd over", zegt de voormalige voorzitter van de Duitse voetbalbond. ,,Hij was een geweldig voorbeeld voor jonge Duitsers met een Turkse achtergrond. Dit is een nederlaag voor iedereen die zich inzet om integratie te verbeteren."

Redactie Panorama
1 minuut
https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Özil besloot zondag te bedanken voor Duitsland na de vele kritiek die hij kreeg omdat hij vlak voor het WK samen met Ilkay Gündogan op de foto was gegaan met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. ,,Met pijn in mijn hart stop ik als international zolang ik racisme en een gebrek aan respect voel'', stelde de middenvelder van Arsenal. ,,Wat mij de afgelopen periode het meest heeft gefrustreerd, is de slechte behandeling door de Duitse voetbalbond en voorzitter Reinhard Grindel. In de ogen van Grindel ben ik een Duitser als we winnen en een immigrant als we verliezen. Ik wil niet langer als zondebok dienen voor zijn incompetentie en zijn onvermogen om zijn werk goed te doen.''

De 73-jarige Zwanziger was tussen 2004 en 2012 voorzitter van de Duitse voetbalbond.