Deliveroo is per 1 februari afgestapt van het loondienstmodel en werkt sindsdien alleen nog met freelancers. Volgens het bedrijf zitten fietsende maaltijdbezorgers helemaal niet te wachten op het strakke keurslijf van een arbeidscontract. Het nieuwe beleid heeft al tot veel nieuwe aanmeldingen geleid van zogeheten 'riders' geleid.
Ferwerda vindt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. Deliveroo heeft zich met de huidige werkwijze ontdaan van de bijbehorende verplichtingen jegens zijn werknemers, meent hij. De fietskoerier wilde terug in loondienst en op die manier verzekerd zijn bij arbeidsongeschiktheid en van doorbetaling bij ziekte.