Het gaat om de test van een middel dat aan zwangeren werd gegeven om te onderzoeken of de placenta kan groeien. De helft van de vrouwen (ongeveer negentig) kreeg het middel sildenafil, beter bekend als Viagra. De andere helft kreeg placebotabletten. Volgens een woordvoerder zijn er bij de eerste groep negentien baby's die te vroeg waren geboren overleden. Bij de tweede groep zijn negen baby's met een groeiachterstand doodgegaan.
Het aantal baby's dat een longaandoening kreeg door het middel sildenafil is volgens de zegsman ,,significant'' hoger. De moeders zijn volgens hem inmiddels geïnformeerd.