Het onderzoek werd gehouden door een groep internisten, door Amsterdam UMC en het Nederlands Herseninstituut. Het slechtere slapen komt veelal door ziekte (misselijkheid, pijn en angst), maar nog veel vaker nog door de omstandigheden in het ziekenhuis (geluid van medepatiënten en medewerkers, licht op de gang, de bedden, piepjes van infuussystemen).
Slechte nachtrust is natuurlijk niet goed voor het herstel en daarom roepen de onderzoekers op het probleem zoveel mogelijk aan te pakken. Er komt een vervolgonderzoek.