Normaal moeten automobilisten de afhandeling van de berging zelf regelen en komt Rijkswaterstaat er alleen aan te pas als een gestrande auto een gevaar vormt voor het overige verkeer.
Door de droogte neemt het gevaar op bermbanden verder toe. Rijkswaterstaat roept automobilisten op om sigaretten binnenboord te houden. ,,Niet alleen omdat het strafbaar is, maar ook omdat de boel snel ontvlamt." In de afgelopen zes jaar zijn er in de maand juli niet zoveel files door bermbranden geweest als dit jaar.