Vorige week heeft het parlement in Israël een wet aangenomen waardoor het land als een Joodse natiestaat wordt gedefinieerd. Volgens Erdogan bewijst de wet dat Israël ,,het meest zionistische, fascistische en racistische land ter wereld is''. ,,Er is geen verschil tussen Hitlers obsessie met het Arische ras en de mentaliteit van Israël.''
Een reactie van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu bleef niet lang uit. Hij zei dat Turkije verandert in een ,,donkere dictatuur'' en beschuldigt Erdogan van het afslachten van Koerden en Syriërs.