Özil maakte zondag bekend dat hij niet langer zal uitkomen voor de Duitse nationale ploeg. De middenvelder van Arsenal voelde zich diep gekwetst door alle negatieve reacties die los kwamen nadat hij vlak voor het WK in Rusland met Erdogan op de foto was gegaan in Londen. ,,Met pijn in mijn hart stop ik als international zolang ik racisme en een gebrek aan respect voel'', stelde de middenvelder van Arsenal.
Zijn beslissing om te bedanken voor 'Die Mannschaft' leidde maandag tot veel beroering in Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel kwam zelfs met een verklaring.