De 29-jarige middenvelder meldde zondag dat hij zich niet langer beschikbaar stelt voor het Duitse elftal. Aanleiding is de ophef die ontstond nadat hij voor aanvang van het WK op de foto was gegaan met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. ,,In de ogen van Grindel ben ik een Duitser als we winnen en een immigrant als we verliezen. Ik wil niet langer als zondebok dienen voor zijn incompetentie en zijn onvermogen om zijn werk goed te doen'', zei Özil onder meer.