,,De organisatie van het vlaggenschip van de UCI in Afrika in 2025 zal een belangrijke stap vooruit zijn in de groeiende populariteit van onze sport'', legt UCI-voorzitter David Lappartient uit. ,,Het is een kans waarbij de beste wielrenners van de wereld, honderden journalisten en duizenden wielerfans voor de allereerste keer samenkomen in Afrika voor de duur van acht dagen. Ik dring er met nadruk bij de nationale federaties in Afrika op aan om een bid uit te brengen voor dit historische evenement."
Het WK op de weg heeft nog nooit plaatsgevonden op het Afrikaanse continent. In 2016 organiseerde Qatar het WK met Doha als finishplaats. Wielrennen wordt steeds populairder in Afrika met koersen als de Ronde van Rwanda en de Ronde van Marokko.