Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Hoe lang rijden we nog zelf auto?

Schakelen, remmen, invoegen; het is voor autorijders een tweede natuur. Maar voor hoe lang nog? Wanneer nemen de zelfrijdende auto’s het van ons over?

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Schakelen, remmen, invoegen; het is voor autorijders een tweede natuur. Maar voor hoe lang nog? Wanneer nemen de zelfrijdende auto’s het van ons over?

Kinderziektes

Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wanneer. Logisch ook. In een tijdperk waarin alles wordt gedigitaliseerd kan de auto niet achterblijven. Diverse fabrikanten zijn net als Google en Apple al ver met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Ze hebben waarschijnlijk nog een paar jaar nodig om de kinderziektes eruit te halen en dan moet het kunnen: in een auto stappen en je van A naar B laten vervoeren zonder zelf ook maar een handeling te hoeven verrichten. Maar gaat het ook zo’n vaart lopen?

Computer versus mens

De voordelen van een zelfrijdende auto zijn duidelijk. Minder files (als alles automatisch gaat hebben auto’s minder ruimte nodig), je kunt de tijd achter het stuur efficiënter benutten, geen bekeuringen en de belangrijkste verbetering: het wordt veiliger. Dat is althans de bedoeling. Maar zo ver zijn we nog niet. De snelheid, de afstand tot andere auto’s en parkeren is geen hogere wiskunde voor een autonome auto, maar onvoorziene situaties zijn dat wel. Stuitert in een woonwijk een bal voor onze wagen, dan begrijpen we: nu kan er opeens een kind de weg oprennen. Een computer kan dat soort menselijke redeneringen moeilijker maken.

Denk maar aan het ongeval van afgelopen maart in Amerika. Een taxichauffeur van Uber lette niet op en vertrouwde volledig op de zelfrijdende auto. Maar die hield geen rekening met de plotseling overstekende voetganger met een fiets in de hand, die het met de dood moest bekopen.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Dat soort technische onvolkomenheden zijn straks wel verholpen. Maar als u een zelfrijdende auto koopt bij de dealer heeft u op de weg nog steeds te maken met bestuurders die appen achter het stuur, in slaap vallen of net een krat Heineken achter de kiezen hebben. Met andere woorden: doordat nog niet iedereen zich laat rijden, blijven onvoorspelbare situaties aan de orde van de dag. En hoe zit het dan met de aansprakelijkheid, als de fout toch bij de zelfrijdende auto ligt? Bij de fabrikant, of diegene achter het stuur? Er zullen nieuwe wetten moeten komen en daar gaat de politiek echt niet aan beginnen, nog voordat de auto-industrie helemaal klaar is voor de autonome wagen. Nog een probleem: niet alleen politiek Den Haag moet de wetgeving aanpassen, dat moet wereldwijd gebeuren. Want wat als de zelfrijdende auto brokken maakt in België of Duitsland? De komende jaren heeft het dus weinig nut om een zelfrijdende auto te kopen. Nu is de wet nog zo: een bestuurder mag zijn handen niet van het stuur halen tijdens het rijden…

Wil je het hele artikel over autorijden lezen?  De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel met daarin nog veel meer moois! Ook is die hier te bestellen.  Alleen benieuwd naar dit artikel? Lees dit artikel dan op Blendle..