Hornbach
De reclames van het Duitse Hornbach zijn vaak bijzonder te noemen. Het is een typisch voorbeeld van de stereotypering dat Duitsers geen humor hebben. Vaak is het veel geschreeuw en weinig inhoud.
Aziatisch
Deze keer is het geen geschreeuw, maar zorgt de Aziatische vrouw in het filmpje voor ophef. Actievoerders noemen het racisme en hebben een petitie opgestart. Deze is inmiddels 20.000 keer ondertekend en dat aantal loopt snel op.
Petitie
De handtekeningenactie is een idee van een Zuid-Koreaanse die in Keulen woont. De bouwgigant zendt ook daar het filmpje uit. De reclame zou het leven van Aziatische vrouwen in Duitsland moeilijker maken en ze wil dat het bedrijf de campagne stopt. Bovendien wil ze ook excuses van het bedrijf.
Onzin
Hornbach vindt het allemaal onzin en gaat gewoon door met de campagne. Op Twitter laat het bedrijf weten dat de reclame niet racistisch bedoeld is, maar ‘als aanklacht tegen de toenemende verstedelijking en afnemende kwaliteit van leven. De geur van het voorjaar is daar alleen verkrijgbaar in automaten. Dat geldt voor iedereen, niet alleen voor Aziatische mensen’. Het bedrijf wil wel met de mensen die klagen in gesprek.
Het bedrijf zou ook een versie met een witte vrouw hebben gemaakt, maar deze is nergens te zien.