Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Baanwielrenners met nieuwe fiets naar Tokio

APELDOORN (ANP) - De Nederlandse baanwielrenners maken dinsdag in Apeldoorn kennis met de fiets waarmee ze volgend jaar medailles willen oogsten op de Olympische Spelen van Tokio. Na twee jaar bouwen, puzzelen en testen levert Koga een opvolger af van de in 2006 speciaal voor Theo Bos ontworpen Kimera. Het nieuwe 'racemonster' van onder anderen Jeffrey Hoogland, Harrie Lavreysen en Laurine van Riessen is lichter, stijver en vooral aerodynamischer dan het oude model.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

''De huidige fiets heeft veel wereldkampioenen opgeleverd, dat moet deze nieuwe nog gaan bewijzen'', zegt Harald Troost, als marketingmanager van Koga nauw betrokken bij 'Project Tokyo' waaraan de afgelopen jaren door zo'n 25 mensen is gewerkt. De TU Delft en de Nederlandse bedrijven Pontis en Actiflow leverden met hun expertise ook een bijdrage. "Voor ons is het moment waarop de baanwielrenners voor het eerst op de fiets stappen dus ook superspannend. Wij hebben geprobeerd het allerbeste materiaal ter wereld ter beschikking te stellen aan de baanploeg. Nu moeten de benen het gaan doen.''

De vooruitzichten zijn veelbelovend. Naar schatting levert de nieuwe fiets op de teamsprint zo'n halve seconde tijdwinst op. Dat zou betekenen dat het wereldrecord er binnenkort aan gaat. Bij de WK begin dit jaar in Polen prolongeerden Hoogland, Lavreysen en Roy van den Berg hun wereldtitel in 41,923 seconden, nog geen tiende boven de mondiale toptijd die in 2013 op hoogte in Mexico werd gereden.

Aerodynamisch

"De nieuwe fiets is 15 procent lichter en 35 procent 'stijver' dan de Kimera. Het belangrijkste is dat hij 24 procent meer aerodynamisch is, de renners hebben dus minder luchtweerstand'', zegt Troost. Opvallendste detail is het stuur, dat direct overloopt in de bovenbuis. De baanwielrenners krijgen allemaal een op maat gemaakt stuur.

In samenwerking met de TU Delft is in de windtunnel hun zitpositie geoptimaliseerd. "Binnen de richtlijnen van de UCI hebben we de fiets zo aerodynamisch mogelijk gemaakt. In de topsport telt ieder detail en de concurrentie staat ook niet stil. Ik ga ervan uit dat elders ter wereld achter de schermen ook hard wordt gewerkt. Het is spannend waar de concurrentie mee gaat komen. Maar het niveau waarop wij deze fiets hebben ontwikkeld, gaat geen ander team halen.''

De ontwikkeling van de fiets, waarvoor wielerliefhebbers een naam mogen bedenken, kostte honderdduizenden euro's. "De data laten zien dat deze fiets sneller is dan het huidige model. Maar de vorm van de renners is altijd essentieel. Het draait allemaal om goud in Tokio.''