Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

'Spreid koopjes Black Friday niet te veel'

AMSTERDAM (ANP) - Nu het Amerikaanse fenomeen Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, proberen winkeliers de drukte van het koopjesfestijn meer te spreiden. Maar daarmee dreigen ze zichzelf in de vingers te snijden, waarschuwt marketingdeskundige Cor Molenaar. De feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen, verdwijnt zo volgens de hoogleraar e-marketing.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

"Met Black Friday halen winkeliers eigenlijk de kerst- en sinterklaasstemming naar voren. Zo maken ze het leuker om te winkelen", legt Molenaar uit. "Je ziet nu dat het in Nederland wordt uitgespreid over vijf dagen, en dat is jammer." Om de feestroes onder shoppers in stand te houden, zouden ondernemers Black Friday-aanbiedingen beter tot hoogstens een paar dagen beperken. "Neem een voetbalwedstrijd, die duurt ook maar twee keer drie kwartier."

Webwinkel Bol.com verklaarde dit jaar juist een week lang aanbiedingen onder de vlag van Black Friday te doen. Daarmee hoopten het bedrijf logistieke problemen met de pakketbezorging, veroorzaakt door een piek in aankopen kort voor sinterklaas, te beperken.

Chaos vermijden

Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, leert een blik op het aantal iDEAL-betalingen. Het aantal transacties afgelopen maandag alleen al bedroeg ruim 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen op de maandag voorafgaand aan Black Friday vorig jaar. Ook na maandag lag het aantal hoger dan de gemiddeld.

Een te grote concentratie van aanbiedingen op één tijdstip of plek is volgens Molenaar ook geen goed idee. "Vorig jaar was het een chaos in de Koopgoot in Rotterdam. Je moet het meer verspreiden over de hele stad", zegt Molenaar. "In Amerika zijn voorbeelden bekend dat mensen elkaar bijna het hoofd inslaan voor een aanbieding."

Spectaculaire kortingen zijn volgens Molenaar maar een van de manieren om rond Black Friday klanten te trekken. Zo dragen een hapje en een drankje in fysieke winkels ook bij aan de stemming en dat is goed voor de kassa, "want als je je gelukkig voelt, koop je meer."