Zondagmiddag door andere ogen

Een lekker onbezorgd dagje voetbal kijken in het stadion. Wie wil dat niet? Wat het dagje zo onbezorgd maakt is mede te danken aan de inzet van honderden stewards zowel binnen als buiten de stadions.
Zondagmiddag  door andere ogen

De Security Management Group uit Rotterdam levert al het beveiligingspersoneel voor de wedstrijden van Feyenoord. Panorama krijgt een exclusief kijkje tijdens de topper tegen PSV. 

“Snel, stuur een medisch team,” zegt Remco Robijns (31). Als projectleider veiligheid is hij verantwoordelijk voor de veiligheid in en rondom het stadion. Een van zijn video-operators in de commandokamer heeft iemand op de grond zien zitten en zoekt gelijk uit wat er aan de hand is. Volgens een steward ter plaatse gaat het om een opstandige, agressieve supporter. Desalniettemin gaat een medisch team ter plaatse kijken of er geholpen kan worden en wat er precies aan de hand is.

Spelersbus 

Dik twee uur voor aanvang van de wedstrijd worden groepjes stewards op verschillende plekken in het stadion gebriefd. Iedereen heeft een speciale taak, of het nu gaat om het scannen van kaartjes, het beveiligen van de spelers of het fouilleren bij de ingang, iedereen wordt voor aanvang van de wedstrijd tegen PSV kort gebriefd. Doordat er bij de thuiswedstrijden tegen Ajax geen supporters van de bezoekende ploeg mogen zijn, wordt de wedstrijd van vandaag de nieuwe klassieker genoemd.  

“Blokken! Blokken!” roept teambeveiliger Cees Stegenga (55). De spelersbus van Feyenoord maakt een draai en arriveert daarmee in het afgesloten gebied voor stadion De Kuip. Daar mogen op dat moment geen andere voertuigen in het gebied zijn. Wanneer de bus tot stilstand is gekomen, stapt trainer Dick Advocaat als eerste uit. Gelijk loopt hij naar de beveiliger, geeft hem als enige een hand en vervolgt zijn weg richting de kleedkamers. De andere spelers volgen snel. De meeste spelers zoeken interactie met de steward. “Ik zoek zelf geen interactie met de spelers en hou het professioneel, toch komen ze vaak even naar me toe,” vertelt de teambeveiliger enthousiast. 

Bedreigingen

De functie van Stegenga werd tien jaar geleden in het leven geroepen toen speler Leroy Fer persoonlijk bedreigd werd. “Ik werk al sinds 1989 in de Kuip, voorheen in de horeca, sinds tien jaar dus als beveiliger. Alle spelers kennen me, want ik reis altijd met het team, zelfs bij feestjes ben ik er altijd bij. Toevallig ben ik net terug uit Porto, waar Feyenoord een wedstrijd in Europees verband speelde,” zegt hij trots. Zijn rol wordt echter wel iets minder belangrijk nu de Rotterdammers op een nieuw trainingscomplex oefenen. De veiligheidsfaciliteiten daar zijn volgens hem ook een stuk moderner, het is er meer afgesloten en er wordt meer gewerkt met intercoms en camerabewaking. 

Het ontvangen van de spelersbussen is een belangrijk moment in de aanloop naar de wedstrijd. “Het is een aansprekende tegenstander, je ziet dan ook dat er bovengemiddelde aandacht is voor deze match,” zegt hij. Niet veel later wordt hij gebeld dat de spelersbus van PSV inmiddels ook is vertrokken bij een hotel in de binnenstad van Rotterdam. “Om voor de spelers ook een fijn gevoel te creëren zie je geen hekken of touwtjes. We maken enkel gebruik van stewards om het gebied af te zetten wanneer de spelers de bussen verlaten.”

Verkeerde afslag 

Waar het binnenhalen van de spelersbus van Feyenoord gestroomlijnd gaat, heeft het vervoer van de bussen vol PSV-supporters meer voeten in de aarde.  Het zorgt voor flink wat stress bij de medewerkers van team mobiliteit. In een klein hokje – de voormalige woning van de terreinknecht die in De Kuip woonde – wordt intensief gecommuniceerd via portofoons. “Het binnenhalen van transporten geeft altijd veel stress in het verkeerscentrum. Het begon daarstraks met de spelersbus van Feyenoord, hetzelfde geldt voor het binnenhalen van die van PSV. Deze kan zonder moeite en opstoppingen door de inzet van de ongeveer 130 verkeersregelaars naar De Kuip. Dit soort transporten heeft altijd voorrang,” legt Dominique van Deudekom (26), projectleider mobiliteit uit. 

De supportersbussen zijn vanuit Eindhoven met politiebegeleiding in twee groepen onderweg naar Rotterdam. Maar vlakbij De Kuip wordt door de eerste colonne een verkeerde afslag op de snelweg genomen. “Het gaat om zes bussen die verkeerd zijn gereden,” legt Van Deudekom uit. Zijn team heeft de beschikking over in totaal 92 verkeerscamera’s waarop het transport wordt gevolgd tot aan het stadion. Daar wordt het de verantwoording van team veiligheid. Het transport met supporters rijdt inmiddels af op een flinke file in de richting van het stadion. Snel wordt de weg van het stadion richting de snelweg leeggemaakt, waarna de bussen in tegengestelde richting naar het stadion rijden. “Dit is heel erg uniek, het gebeurt misschien maar vier keer in een seizoen. Doordat dit zo’n populaire wedstrijd is, is het al vroeg heel erg druk, daarom deze maatregel,” aldus Van Deudekom. Veel mensen kijken vreemd op door de maatregel. Op camerabeelden is te zien dat de bussen voor het stadion ineens de tegengestelde baan op rijden die door verkeersregelaars is vrijgemaakt. Ze rijden zo tot aan de rotonde, die inmiddels ook helemaal leeg is gemaakt. Verder staat al het verkeer vast. “Mensen snappen de keuzes die wij maken niet altijd, maar wij zien het grote plaatje. Er is vaak commentaar op verkeersregelaars, maar alles wat ze doen gebeurt met een reden.” 

Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je het hele artikel van Thom Mandos lezen over de Stewards? Bestel de nieuwe Panorama dan HIER, of lees het op Blendle.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f2b5efdc135e', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Laatste nieuws